درمان بيش فعالي در كودكان درمان بيش فعالي در كودكان

roga

كاردرماني براي كودكان بيش فعال


كاردرماني براي كودكان بيش فعال :

علائم بيش فعالي در كودكان :

راههاي درمان بيش فعالي در كودكان ؟

چه كارهايي كاردرمانگر انجام مي دهند ؟

كار درماني چه تاثيري در كودكان بيش فعال ، نفص توجه دارد ؟

بيش فعالي از مشكلات شايع در كودكان است و در دوران قبل از بلوغ شايع مي باشد و در پسرها بيشتر از دخترها است و حداقل 6 نشانه آن را دارا باشد.

روانشناسي كودك ؛ نرخ خودكشي براي بزرگسالاني كه در كودكي ADHD    داشتند پنج برابر بيشتر از كساني است كه در كودكي به ADHD مبتلا نبودند .

نشانه هاي شايع بيش فعال :

حواس پرتي - عدم توجه - ناتواني در انجام تكاليف - پيروي نكردن از خواسته هاي والدين - عملكرد تكانشي - آنها نمي توانند نوبت را رعايت كنند .

در حقيقت 75% كودكان علايم رفتار پرخاشگري و نافرماني نشان مي دهند و مشكلات تحصيلي هم در زمينه يادگيري هم رفتاري شايع است .

گاهي نيز بيش فعالي در دوران شيرخوارگي آغاز مي شود به اينگونه كه شيرخواران به محركها حساسند .

روانشناسي كودك به اين نكته اشاره مي كند ؛ كه با ايجاد محدوديت نمي توان فعاليت كودكان مبتلا به اين اختلال را كاهش داد .

براي افزايش توجه و قدرت تمركز در اين كودكان ، راههاي متعددي است كه با بكارگيري آنها مي توان به كودكان بيش فعال كمك كرد و زماني كه درمان و تشخيص صورت نگيرد ، اختلال بيش فعالي در كودكان باعث ناتواني در امور روزمره كودك مي شود و تاثيرات مخرب كننده اي براي كودكان و همچنين خانواده ها خواهد داشت .

دارو درماني ،كاردرماني مي توانند در كاهش مشكلات اين كودكان بسيار موثر باشد و بهترين كمك براي كودكان كاردرماني است .

كاردرمانگر يا OT :كاردرمانگرها ، معمولا به نيازهاي كودك تمركز دارند و مهارتهاي خاص مثل : سازماندهي هماهنگي فيزيكي كارآمدي در تكاليف روزانه ؛ كودكان ADHD  را تقويت مي كنند .

كارهايي كه كاردرمانگرها انجام مي دهند :

در قدم اول بسياري از كاردرمانگرها به ارزيابي كودك مي پردازند به اين شكل كه تا چه اندازه بيش فعالي كودك در كار مدرسه زندگي اجتماعي و عملكرد در خانه او تاثير گذاشته است و از ضعفها و توانايي كودك مطلع مي شوند و سپس به فعاليت هايي براي اين مسائل عنوان مي كنند . كاردرمانگرها كودك را از نظر اختلال پردازش حسي بررسي كنند .

به اين منظور كه برخي از كودكان بيش فعال نمي توانند چند صدا را كه باهم پخش مي شود را مانند سايرين نشنيده بگيرند ، بطور مثال : صداي بوق ماشين با صداي رعدبرق را نميتوانند نشنيده بگيرند و اين صداها بمباران شديدي براي حس هاي كودك است .

مشخصا درمانگرها براي اين كودكان از روش يكپارچگي حسي استفاده مي كنند .

اختلال پردازش حسي بسيار جديد است كه در بهبود رفتارهايي همچون : تكانشگري و بيش فعالي بسياري موثر است .

اكثر روانشناسان متخصص كودك ، كاردرماني را براي كمك در درمان ضعف در هماهنگي و سازماندهي كودكان بيش فعال بسيار مناسب تر از ساير موارد است . مطالب فوق راههاي درماني موثر براي تربيت فرزندان و كودكان بيش فعال است كه به بهبود كودك كمك خواهد كرد . در صورتي كه كودك 5-6 مورد از علائم بيش فعالي را دارا بود سريعا به متخصص روانشناسي كودك يا مشاوره كودك مراجعه كنيد .در شرايطي كه قادر به مراجعه حضوري نبوديد ، مي توانيد از خدمات مركز مشاوران تلفني رايگان استفاده كنيد .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/9/11 ساعت: 09 توسط:roga :

چگونه بيش فعالي كودك را درمان كنيم؟


درمان بيش فعالي

 

اختلال بيش‌فعالي همراه با نقص توجه يكي از شايع‌ترين اختلالات روانپزشكي در كودكان است كه به اختصار ADHD  ناميده مي‌شود. اين اختلال پديده‌اي نيست كه صرفا در سال‌هاي اخير ظهور كرده باشد، بلكه داراي تاريخچه‌اي نسبتا طولاني است.در طول زمان، متخصصان اين اختلال را با نام‌هاي ميل انفجاري، بازداري اراده و ناتواني از مهار اخلاقي، فزون‌جنبشي، اختلال نارسايي توجه و اختلال نارسايي توجه با فزون‌كنشي يا بدون آن خوانده‌اند.

در يك تعريف جامع، اين اختلال عبارت است از « الگوي پايدار بيش‌فعالي يا نقص توجه، به طوري كه شدت آن بيش از حد طبيعي يك كودك طي روند رشد باشد. براي تشخيص اين اختلال لازم است دست‌كم برخي از علائم تا قبل از سن هفت سالگي بروز كند. علائم بايد حداقل شش ماه باقي بماند و علائم اين اختلال دست‌كم در دو محل از بين مدرسه، خانه و… مشاهده شود .»

به والدين داراي كودكان مبتلا به بيش‌فعالي توصيه مي‌كنيم از آنجايي كه دارودرماني براي كودكان مبتلا به اختلال بيش‌فعالي به تنهايي پاسخگو نيست، بهتر است روش‌هاي تربيتي و برخورد مناسب با اين كودكان را فرا بگيرند اما براستي چگونه بايد با اين كودكان برخورد كرد؟ روش‌هاي تربيتي مناسب اين كودكان كدام است؟

در اينجا چند روش مناسب براي رفتار با اين كودكان را بيان مي‌كنيم:

توجه مثبت به كودك نشان دهيد

فقط زماني مي‌توانيد با موفقيت براي فرزند خود حد و مرز قوانين را تعيين كنيد كه به ويژگي‌هاي مثبت او توجه نشان دهيد.موثرترين راه براي آموزش رفتار خوب، شكل دادن رفتار يا تحسين است. اگر هنگام تحسين كودك خود، راهنمايي‌هاي زير را به كار ببنديد، متوجه خواهيد شد اين كار به عنوان يك روش تربيتي و انضباطي بسيار موثر است.

به كودك خود بگوييد كه كدام صفات او را مي‌پسنديد. دست‌كم چندبار در روز كودك خود را به طور مناسب و مقتضي تحسين كنيد.براي دريافت پاسخ‌هاي بهتر، نوع تحسين را با سن و اخلاق كودك متناسب كنيد. براي نمونه در آغوش گرفتن، بوسيدن، نوازش كردن و ديگر نشانه‌هاي عملي محبت همراه با كلمات مهرآميز براي كودكان مناسب‌تر است. به اين نكته توجه داشته باشيد كه هميشه از جملات متنوعي براي اين كار استفاده كنيد، زيرا كودك بعد از مدتي از جملات تكراري خسته مي‌شود. بازخورد فوري نشان دهيد و رفتار كودك را براي موفقيت‌هاي كوچك‌تر ناديده نگيريد.

كودك را با افراد ديگر مقايسه نكنيد

روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقيقه از وقت خود را به كودك اختصاص دهيد تا روابط والد ـ فرزند نزديك‌تري ايجاد شود و زمينه براي تخليه هيجانات نيز صورت گيرد.در اين اوقات به كودكتان در انتخاب فعاليت يا تكليف، حق انتخاب بدهيد و كودك نقش اصلي را بر عهده بگيرد.

دستورات موثر و مناسب بدهيد

كودكان دچار اختلال بيش فعالي در كنترل حواس خود ناتوان هستند. به اين ترتيب وقتي مي‌خواهيد كودك رفتار خاصي داشته باشد يا كار خاصي انجام دهد، بايد حواس خود را متمركز كند.براي آموزش اين مرحله از مداخله موارد زير پيشنهاد مي‌شود:

* محيط خانه را بازسازي كنيد. فعاليت‌ها و شلوغي‌ها و تماس‌هاي تلفني غيرضروري را كاهش دهيد و تلويزيون را خاموش كنيد.

* براي تقويت توجه كودك ابتدا از بازي «نگاه‌تو برنگردون» استفاده كنيد. به اين ترتيب كه شما و كودكتان به چشمان يكديگر خيره شويد، هركس زودتر خسته شود و نگاهش را برگرداند، بازنده است. پس از اين‌كه كودك خيره شدن را بخوبي ياد گرفت، به او بياموزيد حواسش را روي كسي كه در حال صحبت كردن است، متمركز كند يا به عبارتي «رادارش را روي او قفل كند». هنگام غذا خوردن به‌طور عمد ترتيبي بدهيد تا افراد مختلف صحبت كنند و ببينند آيا كودك اين بازي را درست انجام مي‌دهد يا نه. فراموش نكنيد در صورت انجام درست اين تمرين، كودك را تحسين كنيد.

* مطمئن شويد كودكتان وظايفش را متوجه شده است و از او بخواهيد دستور را با صداي بلند تكرار كند.

* براي انجام كارها از كودك خواهش نكنيد. اگر شما در مورد مساله‌اي از كودك خود خواهش كنيد، بايد انتظار جواب «نه» را داشته باشيد.

تشخيص اختلال

معمولا اختلال از سه سالگي به بعد تشخيص داده مي‌شود، اما بيشتر كودكان در سنين مدرسه و با تشخيص معلم به مراكز درماني ارجاع داده مي‌شوند.تشخيص، به يك ارزيابي كامل نياز دارد. اگر تشخيص قطعي نشده باشد تشخيص‌هاي ديگر مانند ناتواني در يادگيري يا افسردگي مطرح مي‌شود.سابقه پزشكي كودك و خانواده بسيار مهم است. برخي از بيماري‌هاي ديگر مانند استرس، افسردگي و اضطراب مي‌تواند مانند بيش‌فعالي تظاهر كنند.

ممكن است از والدين سوالاتي در مورد اين بيماري‌ها و نيز در مورد سير رشد و تكامل كودك، رفتار كودك در خانه، در مدرسه و در بين دوستان پرسيده شود. از ساير افرادي كه كودك شما را مرتب مي‌بينند نيز بايد در اين موارد سوال شود.عامل اصلي بيش‌فعالي شناخته‌شده نيست، اما عوامل متعدد ژنتيكي، صدمات مغزي، عوامل عصبي شيميايي، عوامل عصبي فيزيولوژيكي و عوامل اجتماعي روان‌شناختي را موثر مي‌دانند.

والدين مي توانند از مشاوران متخصص روانشناس كودك براي بهينه كردن روش هاي تربيتي كودك از طريق مشاوره حضوري و مشاوره غير حضوري مانند مشاوره تلفني استفاده كنند .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/21 ساعت: 14 توسط:roga :

:: مطالب مشابه