روانشناس كودك روانشناس كودك

roga

بيش فعالي در كودك


بيش فعالي در كودك : 

وجود اختلال بيش فعالي و كم توجهي در كودكان نگراني بسياري از والدين است . گاهي والدين  جنب و جوش و فعاليت زياد كودك را بيش فعال نامگذاري مي كنند و گاهي نيز به فعاليت هاي بيش از اندازه كودك بي توجهي مي كنند .

با اين اوصاف مي بينيم كه تشخيص بيش فعالي كودك مهم است ؛در اين شرايط  روانشناس كودك مي تواند با صحبت كردن با كودك و انجام آزمايشاتي متوجه وجود اين اختلال در كودك شوند كه براساس معيارهاي درست تشخيص داده مي شود .

سن تشخيص بيش فعالي كودك :

سن تشخيص بيش فعالي در كودكان متفاوت است . بطور كلي تشخيص بيش فعالي در نوزادان ، شناسايي خصوصيات و علائم كودكان بيش فعال از اهميت  زيادي برخودار است كه براي پيشگيري از پيشرفت اين اختلال او را به يك متخصص كودك برده و براي درمان او اقدام كنيد .

ملاكهاي تشخيص بيش فعالي كودك :

كودكان بيش فعال ؛ اكثرا در انجام تكاليف مدرسه و كارهاي ديگر تمركز و توجه لازم را ندارد .

وقتي با آنها صحبت مي كنيد به صحبت هاي شما گوش نمي دهند و رعايت كردن نظم در انجام كارهاي مدرسه و شخصي برايش مشكل است .

كودكان بيش فعال با وجود فعاليت زيادي كه دارند ولي با اين وجود احساس تنهايي مي كنند و افسرده  بنظر مي رسند  .

 آنها به بازي هاي پر سر و صدا علاقه دارند  و با كوچكترين صدا حواسشان پرت مي شود و گاهي وسايلشان را گم مي كند بطور كلي فراموش كاري دارند .

معمولا  زياد حرف مي زند و به نوبت صحبت كردن برايشان دشوار است . از كوچكترين حرف دلگير مي شوند به گونه اي كه تصور مي شود لجباز و كينه توز هستند . گاهي كودك زود عصباني مي شود و شروع به پرخاشگري و كتك زني مي كند .

نكات مهم تشخيص :

در نظر داشته باشيد كه ممكن است كودك سالم و خوب باشد و فقط بازيگوشي داشته باشد . كودك بازيگوش علاوه بر اينكه فعاليت و تحرك بالايي دارد اما بازدهي خود را در تحصيل و روابط اجتماعي از دست نمي دهد ولي كودك بيش فعال با وجود فعاليت هاي زياد داراي مشكلات رفتاري و همينطور مشكل در تحصيل و يادگيري است .

با توجه به مطالب فوق در صورت وجود كوچكترين مشكل براي تشخيص بيش فعالي كودك با متخصص روانشناس يا مشاوره كودك مراجعه كنيد و در صورت عدم دسترسي و ناتواني در پرداخت هزينه مركز مشاوران مي توانيد با مشاوران تلفني و آنلاين رايگان تماس بگيريد و با مشاوران كودك مشورت كنيد . 

 


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/9/8 ساعت: 02 توسط:roga :

چگونگي برخورد با خواسته هاي غير منطقي فرزندان


 مقاومت در برابر خواسته هاي كودك

كودكان بر حسب نيازشان از ما طلب كاري مي كنند. در قدم اول براورده كردن نياز هاي اساسي آنها بايد مد نظر گرفته شده و در ادامه بايد والدين قوه تشخيص نياز هاي اصلي از نياز هاي فرعي را بدهند. همواره بلي و يا همواره نه گفتن به كودك مي تواند در شكل گيري شخصيت او تاثير منفي داشته باشد . در برخي موارد نيز ممكن است عدم براوره كردن نيازهاي كودك به والدين و خود كودك ضربه بزند. در همين راستا شناخت نياز هاي اساسي و نياز هاي فرعي كودك بسيار حياتي است و دانشتن اينكه در چه موارد به كودك آري و در برابر چه خواسته هايي به او نه بگوييم بسيار حائز اهميت است .


نيازهاي اصلي كودك را رفع كنيد.


به‌عنوان مثال اگر او گرسنه يا تشنه است، يا خوابش مي‌آيد و يا  در طول روز شما را نديده و نوازش و محبت شما را مي‌خواهد بايد در اسرع وقت اين موارد را براورده كرد. اگر درهمان زماني‌كه كودك مي‌خواهد نيازهاي عاطفي او را رفع كنيد اين كار را به درستي انجام دهيد، كودك احساس امنيت كرده و در موارد فرعي هنگامي‌كه شما مي‌خواهيد خواسته‌هايش را به تعويق بيندازيد و يا انجام ندهيد، راحت‌تر به شما اعتماد خواهدكرد.


قوانين را پيشاپيش به او بگوييد


بايد قوانيني قبل از انجام كار براي او در نظر بگيريد . به‌عنوان مثال: "ما به سوپرماركت مي‌رويم. تو مي‌تواني همه‌چيز را نگاه كني اما من برايت اسباب‌بازي نمي‌خرم. "يا" من تو را يك بار سوار چرخ‌وفلك مي‌كنم، فقط يك بار. " در اين صورت زماني‌كه او از شما چيزي مي‌خواهد با آرامش و اطمينان قانون را ياآوري كنيد. در اين موارد كودك به راحتي مي پذيرد .


بر عقيده خود پابرجا بمانيد


نبايد براي تصميمي كه يك‌بار گرفته‌ايد و توضيح داده‌ايد خود را توجيه كنيد. به او بگوييد تصميمي است كه گرفته‌شده، همين. در صورتي كه هرچه بيشتر با كودك جروبحث كنيد او بيشتر روي خواسته‌هايش پافشاري مي‌كند. تسليم عصبانيتش نشويد و بدانيد كه اين محدوديت ها نه تنها او را تهديد نمي كنند بلكه سبب آرامش بيشتر او مي شوند .

اگر به سختي مي‌توانيد آرامشتان را حفظ كنيد از آن‌جا دور شويد. هميشه "نه" يا "بعداً" در مخالفت افراط و زياده روي  نكنيد. با اين كار از فرزند خود فردي مي‌سازيد كه هميشه ناراضي و بي‌قرار است و محروميت براي او نوعي شكنجه محسوب مي‌شود. با بعضي از خواسته‌هاي كوچك او كه باعث شادماني‌اش مي‌شوند موافقت كنيد و از شادي او لذت ببريد.مشاوره با روانشناسان متخصص كودك مي تواند به والدين كمك شاياني بكند . مشاوره تلفني و يا مشاوره حضوري راهكاري مناسب در اين موارد است .

والدين مي توانند از مشاوران متخصص روانشناس كودك براي بهينه كردن روش هاي تربيتي كودك از طريق مشاوره حضوري و مشاوره غير حضوري مانند مشاوره تلفني استفاده كنند .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/9/4 ساعت: 14 توسط:roga :

علت افسردگي


افسردگي در نوجوانان و درمان آن

بيش از شصت درصد  نوجوانان هيچ گاه براي مقابله با افسردگي خود كمكي دريافت نمي كنند؛ در حالي كه كمك به نوجوانان براي اين كه بتوانند با موفقيت افسردگي خود را برطرف كنند بسيار آسان است. وجود يك نوجوان افسرده در خانواده مي تواند مشكلات زيادي به همراه داشته باشد، اما از سوي ديگر، والدين درماني ،  بهترين راه براي خارج كردن كودك از شرايط استرس زاست.

نوجواني يكي از آسيب پذيرترين دوران زندگي است، به ويژه اگر اين دوره انتقال از كودكي به بزرگسالي با افسردگي نيز همراه باشد، نوجواني را دوران آشفتگي نيز ناميده اند، به اين دليل كه فرد ناچار است تغييرات جسماني، عاطفي و اجتماعي را تحمل كند كه مي تواند باعث اضطراب و نگراني او در برخورد با عوامل استرس زا شود. تغيير روحيه و خلق و خوي  در دوران نوجواني تا وقتي زندگي روزمره را تحت تاثير قرار ندهد، طبيعي است. در مقابل، آن دسته از والدين كه با هوشياري براي نوجوانانشان وقت و انرژي مي گذارند و در صورت لزوم مبالغي را هزينه مي كنند مي توانند به نوجوان خود كمك كنند تا آينده خود را بسازد و به سرعت بر نگراني هاي دوره نوجواني غلبه كند. حمايت از نوجوانان در طول اين سفر گذار از كودكي به جواني بسيار آسان تر است تا اين كه بعدها براي بازگرداندن سلامت رواني او به دردسر بيفتيد.

 بايد نوجوانان را تشويق كرد تا مهارت هايي را بياموزند كه به آن علاقه مندند و به آنها انگيزه مي دهد؛ همچنين لازم است اين اطمينان را در آنها ايجاد كنيد كه كاملا” طبيعي است گاهي بعضي چيزها را بخوبي ياد نگيرند و تنها چيزي كه براي آموختن نياز دارند، زمان و تمرين بيشتر است.

به فرزندان خود كمك كنيد تا غرور خود را بازسازي كنند. موفقيت هاي آنان در عرصه هاي مختلف را كه ممكن است يك هنر، ورزش يا مطالعات درسي و غيره باشد، تشويق كنيد، از پيشداوري و پيش بيني بي موقع خودداري كنيد.

با آنها در مورد موضوعاتي نظير فشار همسالان، انتخاب يك برنامه روزمره، دوستيابي، مسائلي نظير سيگار كشيدن، مواد مخدر و مسائل جنسي تا حدي كه امكان دارد و مي تواند براي آنها مفيد باشد، صحبت كنيد.

به طور كلي كودكان خجالتي يا غمگين و كودكاني كه در رفتار و كارهاي خود دچار پسرفت مي شوند را افسرده تلقي مي كنند. همچنين كودك دشواري كه در خانه و مدرسه ايجاد زحمت مي كند نيز ممكن است افسرده باشد و رفتار او مي تواند واكنشي نسبت به استرس باشد.

  موضوع را جدي بگيريد

نوجوانان افسرده همچنين رفتار خودآزارگونه و خود تخريبي از خود بروز مي دهند و درباره مرگ و خودكشي صحبت مي كنند. والدين بايد درباره اين گونه احساسات نوجوانان، بدون ترس از ايجاد افكار خودكشي در ذهن آنان گفتگو كنند. چنين صحبت هايي را يك هشدار تلقي كرده، آن را جدي بگيريد و به دنبال دريافت كمك باشيد.

روابط ناسالم در خانه و بيرون از آن يا نبود يك فرد صميمي مي تواند افسردگي نوجوان را تشديد كند. با فرزند خود برخورد منفي نداشته باشيد و از طعنه و كنايه زدن و انتقاد خودداري كنيد، زيرا او اين عمل شما را طرد كردن خود تلقي ميكند.

روان درماني و رفتار درماني به زماني است كه والدين مشكل نوجوان خود را بسيار حاد و نااميد كننده ببينند و نتوانند آن را در خانه كنترل كنند. اين نوع درمان ها مي تواند براي ايجاد يك نگرش مثبت نسبت به رفتار و بهتر ساختن روابط بين فردي مفيد باشد. تكنيك هاي مراقبه و آرميدگي نيز مي تواند روند بهبود را كامل كند. مربي يا فرد دلسوز و آگاهي كه نوجوان بتواند به راحتي با او درد دل كند، مورد مناسبي است براي اين كه او احساسات سركوب شده خود را تخليه كند. داروهاي ضد افسردگي نيز براي درمان موارد حاد افسردگي مورد استفاده قرار مي گيرد.

والدين مي توانند از مشاوران متخصص روانشناس كودك براي بهينه كردن روش هاي تربيتي كودك از طريق مشاوره حضوري و مشاوره غير حضوري مانند مشاوره تلفني استفاده كنند .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/9/2 ساعت: 14 توسط:roga :

آموزش ورزش براي كودكان


ورزش كردن كودكان

همه انسان ها به دنبال بقا و زندگي سالم هستند. لازمه ي سلامتي ورزش كردن است. ورزش كردن سبب بالا بردن سوخت و ساز بدن و در عين حال افزايش جريان و فشار خون و در نتيجه كارايي بهينه تر اعضاي بدن مي شود . ورزش كردن در تمامي سنين توصيه مي گردد ولي در هر سن نوع ورزش و ميزان آن متفاوت هست. حتي در افراد با سن يكسان مواردي چون ، جنسيت ، قد ، وزن و بسياري فاكتور هاي ديگر سبب تمايز ورزش ها مي شوند .

ورزش هاي هوازي :

اين مدل ورزش ها بيشتر متمركز به تنفس و تحريك كننده شش ها و قلب است. اين ورزش ها مانند پياده روي ، پياده روي سريع ، دويدن آهسته ، شنا كردن و يا حتي رقصيدن بايد به صورت منظم در برنامه ورزشي كودكان باشد .

ورزش هاي جسمي :

ورزش هايي مانند ژيمناستيك، طناب كشي و صخره نوردي بيشتر سبب تقويت عضلات و افزايش توانايي جسمي كودك مي شود. اين قبيل ورزش ها شايد با سرسره بازي، تاب بازي و يا استفاده از اسباب بازي هاي درون پارك ها در دوران كودكي اجرا شوند . كودكان نيازمند اين هستند كه 3 بار در هفته ورزش هاي سنگين و جسمي انجام دهند .

ورزش هاي تحمل وزن :

 اين قبيل ورزش ها مانند ورجه ورجه كردن، بپر بپر كردن و ... سبب تقويت استخوان ها ي كودك مي شود.

مشاوره تلفني :

گزينش ورزش هاي مناسب در سلامتي كودكان بسيار موثر است كه اين كار را مي توان به كمك يك مشاور كودك و نوجوان شناسايي و انجام داد. مهم است كه ورزش هاي مناسب كودك به او پيشنهاد شود و انتخاب آن به او واگذار گردد تا به ورزشي كه بدان علاقه دارد مشغول شود. در اين صورت احتمال موفقيت در او بسيار است . مشاوره تلفني با يك روانشناس كودك در گزينش ورزش مناسب مي تواند موثر باشد .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/9/1 ساعت: 12 توسط:roga :

ترس و استرس در كودك


ترس كودك

ترسيدن كودكان يك واكنش براي بقا و ادامه حيات است. . كودكان از چيزهاي خطرناك و صدمه زننده مي ترسند و از آنها فاصله مي گيرند . فاصله گرفتن از اشيا خطرناك يك جور ايمني در برابر خطرات محسوب مي شود و كمك مي كند كودك كمتر ضربه بخورد . مثلا ترسيدن از ارتفاع  يا ترسيدن از تاريكي باعث ميشود كودك در زمان قرار گرفتن در آن شرايط بتواند بيشتر تمركز كرده و آسيب كمتري ديده و يا آسيب نبيند.

ترسيدن علاوه بر كودكان در نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان نيز مشاهده مي شود . تمام اين ترس ها مانند ترس از تاريكي ، ارتفاع ، حيوانات درنده و .... يك جور سيستم ايمني برا محافظت از جان انسان است. نوجوانان به دليل شرايط سني و رفتاري و نياز به عضويت در گروه ها يا ديده شدن توسط اطرافيان ممكن است به هر كاري دست بزنند ولي اين قوه ترسيدن باعث مي شود در تصميمات خود كمي بيشتر تدبر كرده و بتوانند بالغانه تر تصميم گيري كنند . گاها نيز ترس سبب مي شود انسان تصميمات غلطي بگيرد و يا عجولانه رفتار كند و يا آن گونه كه لازم است تلاش نكند پس كنترل بهينه ترس نه تنها مضر نيست بلكه بسيار مفيد مي باشد.

ترس در كودكان من جمله ترسيدن از تنبيه شدن ممكن است اثر منفي گذاشته و كودك را به دروغ گفتن تشويق كند . يا ترس از تاريكي ممكن است يك مدل اختلال فوبيا پروري در او ايجاد كند. والدين بايد با آگاهي نسبت به اين موارد در كنترل صحيح و مناسب ترس فرزندانشان بسيار موشكافانه عمل كنند .

در بسياري از موارد كودكان ميترسند تا توجه بگيرند و والدين بايد بدانند كه حمايت كردن از كودك در هنگام ترس يكي از مهمترين وظايف آنها است. البته بايد حمايت به گونه اي نباشد كه والدين همه كار را انجام دهند و بگذارند كه ترس در وجود بچه بماند و كودك به اصطلاح ترسو شود بلكه بايد راه هاي غلبه بر ترس را به كودك آموزش داده و در كنار او ترس هاي كودكشان را از بين ببرند يا كنترل كنند.

مشاوره روانشناس

ميتوان در صورت افراط ترس در كودك با مشاوران متخصص روانشناس كودك و نوجوان ارتباط برقرار كرد كه اين ارتباط مي تواند به صورت حضوري و يا به صورتمشاوره تلفني انجام گيرد . متخصصان مشاوره كودك و نوجوان مي توانند با راهنمايي هاي مفيد در راستاي تربيت كودك شما را ياري كنند


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/29 ساعت: 14 توسط:roga :

روانشناس و مشاوره كودك


تاثير مشاوره تلفني با روانشناس كودك:

بطور كلي مشاوره تلفني ارتباط بين دو نفر است كه از طريق تلفن برقرار مي كنند . در واقع تعامل و ارتباط بين كسي كه بعنوان تماس گيرنده تماس گرفته و مشاوره ي كه بعنوان پاسخگو تماس است .

از مزاياي مشاوره تلفني :

علاوه بر دليل فاصله و مسافت ، ممكن است امكان برقراري رابطه حضوري نباشد .

فوريت نياز تماس گيرنده باشد يعني تماس گيرنده مي تواند فوري با تماس تلفني با مشاوران نياز و يا مشكل خود را بدون داشتن اضطراب يا خجالت و در اعتماد كامل مطرح كند و راهنمايي لازم را براي حل مشكل خود پيدا كند.

زماني كه مشاوره از تماس گيرنده ميخواهد مشكل خود را بيان كند در واقع به او توانايي تصميم گرفتن را ميدهد و همچنين مسائل را ساده تر ميكند تا راجع به آن به نتيجه مطلوبي برسد .

زمانيكه فرد زمان و فرصت براي مراجعه به روانشناس حضوري را ندارد و يا اينكه نميخاهد هويتش جايي از مراكز باشد با مشاوره تلفني تماس مي گيرد و با مشاوره اين مسائل را مطرح مي كند و مشاوره مي تواند با در نظرگرفتن هيجانات و احساسات و يا رفتارها ،اضطراب ،افسردگي ،زور گويي كودك در مدرسه يا خانه ،ترس ، لجبازي ، پرخاشگري وبسياري از مسائل ديگر را شناسايي كند و ديد بهتري به تماس گيرنده بدهد تا او را آرام كند .

تاثير مشاوره تلفني در تربيت سالم كودك :

مشاوران كودك مي توانند بر آگاهي و شناخت تربيتي كودكان و برخورد هاي مناسب با آنها در اختيار والدين قرار دهند .

والدين با برقراري تماس با مشاوران تلفني و با گرفتن كمك از مشاوران در شيوه  هاي صحيح فرزند پروري ، رفع رفتارهاي بد كودك ، پرخاشگري ، لجبازي ، بازيگوشي و يا حتي داشتن كودك موفق ، شاد و باانگيزه ، باهوش و همچنين هزينه هاي كه هم بر فرد و هم بر جامعه تاثير گذاشته است آگاه شوند .

خدمات مشاوره تلفني:

مشاوره تلفني با روانشناس كودك مي تواند صدها ايده در مورد رشد و شخصيت كودك و يا چگونگي دستور دادن كه همان چگونه حرف شما را گوش دهند بدون اينكه اعصباني شوند و ديگر اينكه راهي براي مقابله در برابر رفتارهاي قشقرقي و بدخلقي كودكان ياري دهند . ازجمله اين رفتارها : چگونگي روابط اجتماعي ، روابط عاطفي ،آموزش مهارت نه گفتن به كودك ، اموزش به نوبت صحبت كردن ، درس ادب و نزاكت به كودكان را ميتوان اشاره كرد .

ميتوانيد براي دريافت اطلاعات و راهنمايي هاي بيشتر در اين خصوص با تماس با مشاوران تلفني و آنلاين ياري بگيريد .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/23 ساعت: 14 توسط:roga :

چگونه بيش فعالي كودك را درمان كنيم؟


درمان بيش فعالي

 

اختلال بيش‌فعالي همراه با نقص توجه يكي از شايع‌ترين اختلالات روانپزشكي در كودكان است كه به اختصار ADHD  ناميده مي‌شود. اين اختلال پديده‌اي نيست كه صرفا در سال‌هاي اخير ظهور كرده باشد، بلكه داراي تاريخچه‌اي نسبتا طولاني است.در طول زمان، متخصصان اين اختلال را با نام‌هاي ميل انفجاري، بازداري اراده و ناتواني از مهار اخلاقي، فزون‌جنبشي، اختلال نارسايي توجه و اختلال نارسايي توجه با فزون‌كنشي يا بدون آن خوانده‌اند.

در يك تعريف جامع، اين اختلال عبارت است از « الگوي پايدار بيش‌فعالي يا نقص توجه، به طوري كه شدت آن بيش از حد طبيعي يك كودك طي روند رشد باشد. براي تشخيص اين اختلال لازم است دست‌كم برخي از علائم تا قبل از سن هفت سالگي بروز كند. علائم بايد حداقل شش ماه باقي بماند و علائم اين اختلال دست‌كم در دو محل از بين مدرسه، خانه و… مشاهده شود .»

به والدين داراي كودكان مبتلا به بيش‌فعالي توصيه مي‌كنيم از آنجايي كه دارودرماني براي كودكان مبتلا به اختلال بيش‌فعالي به تنهايي پاسخگو نيست، بهتر است روش‌هاي تربيتي و برخورد مناسب با اين كودكان را فرا بگيرند اما براستي چگونه بايد با اين كودكان برخورد كرد؟ روش‌هاي تربيتي مناسب اين كودكان كدام است؟

در اينجا چند روش مناسب براي رفتار با اين كودكان را بيان مي‌كنيم:

توجه مثبت به كودك نشان دهيد

فقط زماني مي‌توانيد با موفقيت براي فرزند خود حد و مرز قوانين را تعيين كنيد كه به ويژگي‌هاي مثبت او توجه نشان دهيد.موثرترين راه براي آموزش رفتار خوب، شكل دادن رفتار يا تحسين است. اگر هنگام تحسين كودك خود، راهنمايي‌هاي زير را به كار ببنديد، متوجه خواهيد شد اين كار به عنوان يك روش تربيتي و انضباطي بسيار موثر است.

به كودك خود بگوييد كه كدام صفات او را مي‌پسنديد. دست‌كم چندبار در روز كودك خود را به طور مناسب و مقتضي تحسين كنيد.براي دريافت پاسخ‌هاي بهتر، نوع تحسين را با سن و اخلاق كودك متناسب كنيد. براي نمونه در آغوش گرفتن، بوسيدن، نوازش كردن و ديگر نشانه‌هاي عملي محبت همراه با كلمات مهرآميز براي كودكان مناسب‌تر است. به اين نكته توجه داشته باشيد كه هميشه از جملات متنوعي براي اين كار استفاده كنيد، زيرا كودك بعد از مدتي از جملات تكراري خسته مي‌شود. بازخورد فوري نشان دهيد و رفتار كودك را براي موفقيت‌هاي كوچك‌تر ناديده نگيريد.

كودك را با افراد ديگر مقايسه نكنيد

روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقيقه از وقت خود را به كودك اختصاص دهيد تا روابط والد ـ فرزند نزديك‌تري ايجاد شود و زمينه براي تخليه هيجانات نيز صورت گيرد.در اين اوقات به كودكتان در انتخاب فعاليت يا تكليف، حق انتخاب بدهيد و كودك نقش اصلي را بر عهده بگيرد.

دستورات موثر و مناسب بدهيد

كودكان دچار اختلال بيش فعالي در كنترل حواس خود ناتوان هستند. به اين ترتيب وقتي مي‌خواهيد كودك رفتار خاصي داشته باشد يا كار خاصي انجام دهد، بايد حواس خود را متمركز كند.براي آموزش اين مرحله از مداخله موارد زير پيشنهاد مي‌شود:

* محيط خانه را بازسازي كنيد. فعاليت‌ها و شلوغي‌ها و تماس‌هاي تلفني غيرضروري را كاهش دهيد و تلويزيون را خاموش كنيد.

* براي تقويت توجه كودك ابتدا از بازي «نگاه‌تو برنگردون» استفاده كنيد. به اين ترتيب كه شما و كودكتان به چشمان يكديگر خيره شويد، هركس زودتر خسته شود و نگاهش را برگرداند، بازنده است. پس از اين‌كه كودك خيره شدن را بخوبي ياد گرفت، به او بياموزيد حواسش را روي كسي كه در حال صحبت كردن است، متمركز كند يا به عبارتي «رادارش را روي او قفل كند». هنگام غذا خوردن به‌طور عمد ترتيبي بدهيد تا افراد مختلف صحبت كنند و ببينند آيا كودك اين بازي را درست انجام مي‌دهد يا نه. فراموش نكنيد در صورت انجام درست اين تمرين، كودك را تحسين كنيد.

* مطمئن شويد كودكتان وظايفش را متوجه شده است و از او بخواهيد دستور را با صداي بلند تكرار كند.

* براي انجام كارها از كودك خواهش نكنيد. اگر شما در مورد مساله‌اي از كودك خود خواهش كنيد، بايد انتظار جواب «نه» را داشته باشيد.

تشخيص اختلال

معمولا اختلال از سه سالگي به بعد تشخيص داده مي‌شود، اما بيشتر كودكان در سنين مدرسه و با تشخيص معلم به مراكز درماني ارجاع داده مي‌شوند.تشخيص، به يك ارزيابي كامل نياز دارد. اگر تشخيص قطعي نشده باشد تشخيص‌هاي ديگر مانند ناتواني در يادگيري يا افسردگي مطرح مي‌شود.سابقه پزشكي كودك و خانواده بسيار مهم است. برخي از بيماري‌هاي ديگر مانند استرس، افسردگي و اضطراب مي‌تواند مانند بيش‌فعالي تظاهر كنند.

ممكن است از والدين سوالاتي در مورد اين بيماري‌ها و نيز در مورد سير رشد و تكامل كودك، رفتار كودك در خانه، در مدرسه و در بين دوستان پرسيده شود. از ساير افرادي كه كودك شما را مرتب مي‌بينند نيز بايد در اين موارد سوال شود.عامل اصلي بيش‌فعالي شناخته‌شده نيست، اما عوامل متعدد ژنتيكي، صدمات مغزي، عوامل عصبي شيميايي، عوامل عصبي فيزيولوژيكي و عوامل اجتماعي روان‌شناختي را موثر مي‌دانند.

والدين مي توانند از مشاوران متخصص روانشناس كودك براي بهينه كردن روش هاي تربيتي كودك از طريق مشاوره حضوري و مشاوره غير حضوري مانند مشاوره تلفني استفاده كنند .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/21 ساعت: 14 توسط:roga :

ويژگي هاي روانشناس خوب


روانشناس كودك خوب :

 

يك روانشناس كودك بايد ظرفيت ارتباطي با درمانگر خود را داشته باشد . اين ظرفيت ارتباطي شامل مولفه هايي چون تقويت اعتماد و بهبودي در كودك است . او بايد با شناختن بسياري از مسائلي مثل: اوتيسم كودكان ، بيش فعالي ، سوءاستفاده ، تروما ، اختلالات رواني ، ناتواني در يادگيري ، نيازهاي خاص و رفتارهايي مثل : قلدري و لجبازي ، پرخاشگري و غير در مواجهه با كودك اشراف داشته باشد .

روانشناس كودك اهميت خود را از كودك مي گيرد و موضوع كودك و مسائل مربوط به او هميشه مورد توجه بوده است. در دوران كودكي، شخصيت اصلي افراد شكل مي گيرد بنابراين مهم ترين و تاثير گذار ترين دوره زندگي، دوره كودكي است در اين دوره فقط مراقبت و نگهداري هاي جسمي از كودك كافي نيست. كودك نياز به مراقبت هاي روحي نيز دارد ، او بايد از لحاظ عاطفي، شخصيتي و هوشي نيز تقويت شود.

 ويژگي هاي يك روانشناس خوب :

اشتياق براي مراقبت و درمان:

براي يك روانشناس خوب بودن ، شور واشتياق واقعي براي مراقبت ازكودكان و نيازهاي آنها است . انسانهاي بالغ و مهربان بيشتر قادر به ارتباط گرفتن و بازي كودكان هستند اين كمك به لذت بردن از درمان و پروسه درمان لازمه يك مشاور كودكان است .

امانت داري:

يك مشاور و روانشناس كودك بايد يك توانايي ذاتي براي بدست اوردن اعتماد كودك و خانواده او را داشته باشد . به طوري كه با او احساس راحتي بكنند و مسائل شخصي و احساسي خود را بدون هيچ كم و كاستي و يا احتياط و خجالتي با او در ميان بگذارند .

يك روانشناس خوب هميشه بايد حريم خصوصي درمانگر و خانواده اش را حفظ كند و آن را موضوع گفتگوي خود با همكاران خود نكند.

تخصص روانشناس كودك:

يك روانشناس كودك بايد داراي مهارت و تخصص در مسايلي باشد كه كودك با آن مواجه مي شود تا بتواند موثر تر با او برخورد كند . به عنوان مثال يك كودك ناتوان در يادگيري مستلزم مشاوره گرفتن از يك روانشناس مدرسه متخصص در تكنيك هاي كمك به كودكان در كلاس درس است . مهارت هاي تخصصي براي ارتباط به اين معناست كه روانشناس بداند در هنگام مشاهده كودكي كه مساله اي براي او پيش آمده است چگونه سوالات درست را از او بپرسد و چگونه داده هاي منتج از پاسخهاي كودك را تجزيه و تحليل كند .

شبكه ارتباطي قوي:

يك مشاور بايد بتواند علاوه بر كودك با شبكه وسيعي از كساني كه در حمايت از كودك موثرند ، ارتباط برقرار كند . مثلا گاهي پيش مي آيد كه مشاور بايد با معلمان مدرسه كودك ، پزشك او و پدر و مادرش و سايريني كه به نحوي در كمك به درمان موفق كودك ، موثر باشند ، ارتباط برقرار كند .

در كنار همه اين گزينه ها ، صبر ، همدلي و شنونده خوب بودن اصلي ترين ويژگي يك مشاور و روانشناس خوب است .

براي كمك و راهنمايي به كودكان خود ميتوانيد از متخصصان روانشناس كه در زمينه كودك فعاليت دارن راهنمايي بگيريد ولي درصورت عدم دسترسي متخصصان ميتوانيد از مشاوران تلفني و آنلاين استفاده كنيد و مشكلات و مسائل كودك خود با اطمينان مطرح كنيد .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/9 ساعت: 10 توسط:roga :

نحوه رفتار با كودكان بي سرپرست


روانشناسي كودكان بي سرپرست

 

كودكي و نوجواني دوران حساس از زندگي فرد است كه فرد بايد در آن دوران به شناخت و كشف استعداد هاي خود برسد تا بتواند براي آينده خود تصميم خوبي بگيرد. در اين دوران نياز به پشتيبان و سرپرست يك نياز اساسي است كه خانواده مهم ترين و بهترين گزينه است. كودكان و نوجواناني كه به دلايل مختلفي نظير آسيب هاي اجتماعي و خانوادگي مانند اعتياد ، طلاق ، فوت ، بيماري والدين و ... از زندگي در كنار خانواده محروم مي شوند و با شرايط بي سرپرست و بد سرپرست وارد جامعه مي شوند نيازمند مراقبت و ارايه خدمات روانشناسي خاصي هستند. مراقبتي كه آسيب هاي روحي و خلاء هاي هيجاني و عاطفي اين كودكان (نوجوانان) را پوشش دهد و كمك به رشد همه جانبه و پرورش استعداد هاي نهفته شان كند.

تكليف عمده نوجوان كسب هويت و استقلال است. يعني يافتن پاسخي به اين دو سوال: "من كه هستم؟" و "چه مي‌كنم؟" اين دوره را بايد دوره نقش‌آزمايي دانست، دوره‌اي كه فرد ممكن است براي تغيير شخصيت خود، رفتارها، عقايد و علايق مختلفي را مورد آزمايش قرار دهد و دست به هر كاري بزند.

كسب هويت يكي از مراحل مهم تحول رواني-اجتماعي در طول زندگي افراد است. تحول رواني اجتماعي در هر فرد طي 8 مرحله شكل مي گيرد كه از كودكي تا پيري ادامه دارد. در هر مرحله فرد با تعارضي روبرو مي شود و فرد در صورت حل موفقيت آميز  تعارض، مرحله بعدي را نيز بهتر آغاز مي كند. در هر مرحله فرد با نيرو هاي درون رواني و اجتماعي در ارتباط است و اين هر دو بر رشد و تحول فرد موثر هستند.

رشد اخلاقي،‌ تمرين، محيط  و تعادل جويي از عوامل موثر بر تحول رواني-اجتماعي هستند.

يكي از عوامل محيطي كه نقش اوليه در شخصيت افراد دارد، خانواده است. از وقتي كه كودك به رشد يافتگي اجتماعي مي رسد، خانواده و مدرسه نقش كليدي بازي مي­كنند.

بد سرپرستي و بي سرپرستي:

از آسيب ­هاي مهم خانواده، بدسرپرستي با بي ­سرپرستي است.

بي سرپرست به آن دسته از افرادي اطلاق مي شود كه بنا به دلايلي پدر و مادر خود را از دست داده اند يا اينكه والدين، آنها را رها كرده اند؛ و بد سرپرست به افرادي اطلاق مي شود كه به علل گوناگون از حمايت، مراقبت و نگهداري موثر توسط خانواده محروم بوده و مورد غفلت خانواده (جسمي يا رواني و هردو) قرار مي گيرند.

اين كودكان با مشكلات فراواني روبرو هستند. مشكلات اين كودكان نداشتن احساس امنيت و برطرف نشدن نيازهاي آنهاست. كودكاني كه در مراكز شبانه روزي هستند به دليل جابه جايي هاي مكرر از خانه به خانه ديگر و از خانه به شبانه روزي و از شبانه روزي به خانه تغيير سياست هاي مركز نگهداري، تغيير كارمندان امكانات رفاهي و تفريحي احساس بي ثباتي مي كنند. كمبود اعتماد به نفس و عدم بيان مشكلات با فرد مناسب و عدم مورد علاقه بودن از ديگر كمبودها و مشكلات روحي رفتاري اين كودكان مي باشد وجود خشونت رفتاري و بدني در بين آنها كمبود امكانات و سليقه هاي متفاوت آنها احساس محروميت از خانه و خانواده باعث بروز خشونت در بين آنها شده است. 

نحوه رفتار با كودكان بي سرپرست :

با اين كودكان نبايد طوري رفتار كرد كه احساس دلسوزي ، ترحم و تبعيض شما را متوجه شوند. بايد طوري رفتار كرد كه كودك متوجه خلاء والدينش نشود. مثلاً توجه و مهرباني بيش از اندازه ، خريدن اسباب بازي هاي متنوع ، ابراز علاقه و محبت بيش از حد ، فرق گذاشتن بين او و ساير كودكان و .. بيش از آنكه كودك را خوشحال كند مي تواند لطمات بدي بر روحيه او بگذارد.

 والدين مي توانند از مشاوران متخصص روانشناس كودك براي بهينه كردن روش هاي تربيتي كودك از طريق مشاوره حضوري و مشاوره غير حضوري مانند مشاوره تلفني استفاده كنند .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/1 ساعت: 14 توسط:roga :

بيش فعالي


اختلال كم‌توجهي و بيش‌فعالي در كودكان چيست؟


اختلال‌ بيش‌ فعالي‌ كه‌ در اغلب‌ موارد با نقص‌ توجه‌ همراه‌ است، معمولاً در دوران‌ كودكي‌ بروز مي‌ كند.

 

 

مشكل بسياري از كودكان و البته نگراني بسياري از والدين فعاليت بيش از حد و عدم توانايي تمركز در كودكان است . اما ايا اگر فرزندمان اين علائم را داشت نشان دهنده اين اشت كه اختلال بيش فعالي دارد؟

 

 


كودك بيش فعال


كودكان‌ بيش ‌فعال‌ بسيار پرتحرك اند و نمي ‌توانند يك جا آرام‌ بنشينند. آنها اضافه‌ بر ناآرامي‌ بسيار زياد، نوعي‌ اضطرار و اجبار براي‌ خرابكاري‌ نيز دارند.هر چند اين كار ها را بدون قصد انجام مي دهند .

 

 

 آنان‌ اشيا را مي‌ شكنند يا پرتاب‌ مي‌ كنند. به ديگران ممكن است توهين كنند و همچنين‌ كنجكاوي‌ بسيار از خود نشان‌ مي‌ دهند. كارهاي‌ خطرناك‌ را دوست‌ دارند و ابداً احساس‌ خطر نمي ‌كنند. بنابراين‌ رفتارهايي‌ بي ‌مهابا از آنها سرمي ‌زند. برخي‌ از بزرگسالان‌ آنها را افرادي‌ بي ‌باك‌ و شجاع‌ تصور مي ‌كنند؛ در حالي‌ كه‌ اين‌ رفتارهاي‌ بي‌ مهابا نشانگر اين‌ واقعيت‌ است‌ كه‌ احساس‌ خطر واقعي - كه‌ يك‌ احساس‌ طبيعي‌ است‌ و بايستي‌ در كودكان‌ وجود داشته‌ باشد - در اين‌ بچه‌ ها وجود ندارد و يا به آن توجهي نمي كنند . بازي‌ هاي‌ خطرناك‌ را دوست دارند و علاقه‌ به‌ وسايلي‌ چون‌ كارد و چاقو و وسايل خطرناك نشانه‌ هاي‌ ديگري‌ از گرايش‌ها و رفتارهاي‌ غيرطبيعي‌ اين‌ بچه‌ هاست    . 

 

 


تشخيص اختلال بيشفعالي


تشخيص‌ اختلال‌ بيش فعالي در سنين‌ زير پنج‌ سال‌ قدري‌ مشكل‌ است زيرا امكان‌ دارد با رفتارهاي‌ طبيعي‌ و شيطنت ‌آميز كودكان‌ اشتباه‌ گرفته‌ شود. با اين ‌حال، متخصصان‌ مي‌ توانند اين‌ اختلال‌ را تشخيص‌ دهند و پيش‌ بيني‌هاي‌ لازم‌ را به‌ عمل‌ آورند . چنانچه‌ اين‌ بچه‌ها در سنين‌ كودكي‌ معالجه‌ نشوند، در دوره‌ نوجواني‌ احتمال‌ اين ‌كه‌ رفتارهاي‌ ضداجتماعي‌ داشته‌ باشند و يا دست به كار هاي خطرناك خواهند زد  و نيز حالات‌     افسردگي‌      در آنها به‌ وجود مي آيد .


مشاوره


 بنابراين‌ به‌ والدين‌ توصيه‌ مي ‌شود كه‌ حتماً در دوران‌ كودكي‌ براي‌ معالجه‌ اين‌ كودكان‌ اقدام‌ كنند    .     ميتوانند با مشاوران كودك و نوجوان و متخصصصان روانشناس كودك و نوجوان مشاوره بگيرند. ميتوان اين مشاوره در ابتدا به صورت غير حضوري مانند مشاوره تلفني باشد و در صورت حاد بودن موضوع مشاوره به صورت حضوري با مشاور متخصص روان شناس صورت گيرد .

 

 

 


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/7/28 ساعت: 11 توسط:roga :

بيش فعالي در كودكان چيست؟


تشخيص بيش فعالي در كودكان و نوجوانان

 

علل بيش فعالي در كودكان و نوجوانان

 

خصوصيات كودكان بيش فعال چيست ؟

 

بيش فعالي از چه سني شروع ميشود

 

ايا درماني براي بيش فعالان وجود دارد؟

 

نگرانيهاي والدين كودكان بيش فعال

 

:تنها گذاشتن اين كودكان در خانه يكي ازنگرانيهااست با وجود خطراتي كه انها را تهديد ميكند بخصوص سرك كشيدن انها در محيط اشپزخانه و بوجود امدن حوادث درد ناكي كه كم و بيش در مورد انها در اخبار حوادث و ساير شبكه هاي  اجتماعي ديده و شنيده ايم .

نگراني بعدي والدين حضور در مهمانيهاست كه با وجود شيطنت كودكان و مشكلاتي كه براي صاحب خانه و ساير مهمانها ايجاد ميكنند شب مهماني را براي والدين بسيار سخت ميكنند از انجايي كه كودكان بيش فعال سعي در جلب توجه هم دارند انرژي زيادي را از والدين ميگيرند . كودك بيش فعال با دست و پاي خود زياد بازي ميكند و به اصطلاح در جاي خود ميلولد ، همين مسئله در محيطهاي اموزشي نيز هست و معمولا كودك بيش فعال كلاس را ترك ميكند و دائم بي قراري ميكند.

نكته قابل توجه مغز پر تنش و فعال كودكان بيش فعال است. در مغز اين كودكان انتقال دهنده هاي عصبي با هورمونهاي سروتونين ، دوپامين ، نور اپي نفرين زياد سروكار دارد.

طبق تحقيقات صورت گرفته پسران سه برابر ذختران بيش فعالند و اين يك مسئله ثابت شده است پس والدين پسران بيش فعال نبايد فعاليت زياد فرزند خود را به منزله ناتواني خود در درك فرزندشان يا بي توجهي و بي احترامي فرزندانشان نسبت به خود تعبير كنند.

 

درمان كود ك بيش فعال

 

 

بدليل پيچيدگي روحيات كودكان در مان قطعي و ثابتي وجود ندارد اما والدين ويتوانند با رعايت برخي مسائل از وخيمتر شدن اوضاع جلوگيري كنند ، براي مثال هنگام صحبت كردن با كودك ارتباط چشمي خود را با او حفظ كنيد ، خود را در جاي او قرار دهيد  ، به كودك آموزش دهيد كه حواس خود را بر روي شخص گوينده متمركز كند ، درصورت درست انجام دادن وظايفي كه به او محول شده او را مورد تشويق قرار دهيد .شما ميتوانيد اين كار را بصورت بازي انجام دهيد با اصلاحاتي مانند "نگاهتو ازش برندار"يا "رادارتو روش ثابت كن"

نكته مهم بعدي رعايت رژيم غذايي ميباشد ، استفاده از مواد غذايي كافئين دار براي كودكان بيش فعال انرژي آنها را چندين برابر ميكند و اين مسئله كنترل آنها را براي والدين و اطرافيان كودك بسيارسختتر ميكند . تحقيقات بعمل آمده نشان ميدهد استفاده از سبزيجات ذر رژ يم غذايي تاثير مثبتي در رفتار كودكان بيش فعال دارد.

والدين كودكان بيش فعال هميشه نياز به راهنمايي و آموزش دارند و بايد از روانشناس كودك و نوجوان كمك بگيرند و يا به مركز مشاوره كودكان مراجعه كنند و يا حتي در مواقع ضروري با مشاوره تلفني تخصصي كودكان تماس بگيرند


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/7/23 ساعت: 11 توسط:roga :

:: مطالب مشابه