مشاوره آنلاين مشاوره آنلاين

roga

چگونه بيش فعالي كودك را درمان كنيم؟


درمان بيش فعالي

 

اختلال بيش‌فعالي همراه با نقص توجه يكي از شايع‌ترين اختلالات روانپزشكي در كودكان است كه به اختصار ADHD  ناميده مي‌شود. اين اختلال پديده‌اي نيست كه صرفا در سال‌هاي اخير ظهور كرده باشد، بلكه داراي تاريخچه‌اي نسبتا طولاني است.در طول زمان، متخصصان اين اختلال را با نام‌هاي ميل انفجاري، بازداري اراده و ناتواني از مهار اخلاقي، فزون‌جنبشي، اختلال نارسايي توجه و اختلال نارسايي توجه با فزون‌كنشي يا بدون آن خوانده‌اند.

در يك تعريف جامع، اين اختلال عبارت است از « الگوي پايدار بيش‌فعالي يا نقص توجه، به طوري كه شدت آن بيش از حد طبيعي يك كودك طي روند رشد باشد. براي تشخيص اين اختلال لازم است دست‌كم برخي از علائم تا قبل از سن هفت سالگي بروز كند. علائم بايد حداقل شش ماه باقي بماند و علائم اين اختلال دست‌كم در دو محل از بين مدرسه، خانه و… مشاهده شود .»

به والدين داراي كودكان مبتلا به بيش‌فعالي توصيه مي‌كنيم از آنجايي كه دارودرماني براي كودكان مبتلا به اختلال بيش‌فعالي به تنهايي پاسخگو نيست، بهتر است روش‌هاي تربيتي و برخورد مناسب با اين كودكان را فرا بگيرند اما براستي چگونه بايد با اين كودكان برخورد كرد؟ روش‌هاي تربيتي مناسب اين كودكان كدام است؟

در اينجا چند روش مناسب براي رفتار با اين كودكان را بيان مي‌كنيم:

توجه مثبت به كودك نشان دهيد

فقط زماني مي‌توانيد با موفقيت براي فرزند خود حد و مرز قوانين را تعيين كنيد كه به ويژگي‌هاي مثبت او توجه نشان دهيد.موثرترين راه براي آموزش رفتار خوب، شكل دادن رفتار يا تحسين است. اگر هنگام تحسين كودك خود، راهنمايي‌هاي زير را به كار ببنديد، متوجه خواهيد شد اين كار به عنوان يك روش تربيتي و انضباطي بسيار موثر است.

به كودك خود بگوييد كه كدام صفات او را مي‌پسنديد. دست‌كم چندبار در روز كودك خود را به طور مناسب و مقتضي تحسين كنيد.براي دريافت پاسخ‌هاي بهتر، نوع تحسين را با سن و اخلاق كودك متناسب كنيد. براي نمونه در آغوش گرفتن، بوسيدن، نوازش كردن و ديگر نشانه‌هاي عملي محبت همراه با كلمات مهرآميز براي كودكان مناسب‌تر است. به اين نكته توجه داشته باشيد كه هميشه از جملات متنوعي براي اين كار استفاده كنيد، زيرا كودك بعد از مدتي از جملات تكراري خسته مي‌شود. بازخورد فوري نشان دهيد و رفتار كودك را براي موفقيت‌هاي كوچك‌تر ناديده نگيريد.

كودك را با افراد ديگر مقايسه نكنيد

روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقيقه از وقت خود را به كودك اختصاص دهيد تا روابط والد ـ فرزند نزديك‌تري ايجاد شود و زمينه براي تخليه هيجانات نيز صورت گيرد.در اين اوقات به كودكتان در انتخاب فعاليت يا تكليف، حق انتخاب بدهيد و كودك نقش اصلي را بر عهده بگيرد.

دستورات موثر و مناسب بدهيد

كودكان دچار اختلال بيش فعالي در كنترل حواس خود ناتوان هستند. به اين ترتيب وقتي مي‌خواهيد كودك رفتار خاصي داشته باشد يا كار خاصي انجام دهد، بايد حواس خود را متمركز كند.براي آموزش اين مرحله از مداخله موارد زير پيشنهاد مي‌شود:

* محيط خانه را بازسازي كنيد. فعاليت‌ها و شلوغي‌ها و تماس‌هاي تلفني غيرضروري را كاهش دهيد و تلويزيون را خاموش كنيد.

* براي تقويت توجه كودك ابتدا از بازي «نگاه‌تو برنگردون» استفاده كنيد. به اين ترتيب كه شما و كودكتان به چشمان يكديگر خيره شويد، هركس زودتر خسته شود و نگاهش را برگرداند، بازنده است. پس از اين‌كه كودك خيره شدن را بخوبي ياد گرفت، به او بياموزيد حواسش را روي كسي كه در حال صحبت كردن است، متمركز كند يا به عبارتي «رادارش را روي او قفل كند». هنگام غذا خوردن به‌طور عمد ترتيبي بدهيد تا افراد مختلف صحبت كنند و ببينند آيا كودك اين بازي را درست انجام مي‌دهد يا نه. فراموش نكنيد در صورت انجام درست اين تمرين، كودك را تحسين كنيد.

* مطمئن شويد كودكتان وظايفش را متوجه شده است و از او بخواهيد دستور را با صداي بلند تكرار كند.

* براي انجام كارها از كودك خواهش نكنيد. اگر شما در مورد مساله‌اي از كودك خود خواهش كنيد، بايد انتظار جواب «نه» را داشته باشيد.

تشخيص اختلال

معمولا اختلال از سه سالگي به بعد تشخيص داده مي‌شود، اما بيشتر كودكان در سنين مدرسه و با تشخيص معلم به مراكز درماني ارجاع داده مي‌شوند.تشخيص، به يك ارزيابي كامل نياز دارد. اگر تشخيص قطعي نشده باشد تشخيص‌هاي ديگر مانند ناتواني در يادگيري يا افسردگي مطرح مي‌شود.سابقه پزشكي كودك و خانواده بسيار مهم است. برخي از بيماري‌هاي ديگر مانند استرس، افسردگي و اضطراب مي‌تواند مانند بيش‌فعالي تظاهر كنند.

ممكن است از والدين سوالاتي در مورد اين بيماري‌ها و نيز در مورد سير رشد و تكامل كودك، رفتار كودك در خانه، در مدرسه و در بين دوستان پرسيده شود. از ساير افرادي كه كودك شما را مرتب مي‌بينند نيز بايد در اين موارد سوال شود.عامل اصلي بيش‌فعالي شناخته‌شده نيست، اما عوامل متعدد ژنتيكي، صدمات مغزي، عوامل عصبي شيميايي، عوامل عصبي فيزيولوژيكي و عوامل اجتماعي روان‌شناختي را موثر مي‌دانند.

والدين مي توانند از مشاوران متخصص روانشناس كودك براي بهينه كردن روش هاي تربيتي كودك از طريق مشاوره حضوري و مشاوره غير حضوري مانند مشاوره تلفني استفاده كنند .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/21 ساعت: 14 توسط:roga :

نقش سلامت روان در عملكرد تحصيلي نوجوانان


ترك تحصيل نوجوانان

 

در دنيا نظام هاي آموزشي متفاوتي وجود دارد كه هر كدام مي توانند نتايج مختلفي در روند تحصيلي نوجوانان داشته باشند. به طور مثال نظام هاي آموزشي دانش آموز محور با نظام هاي آموزشي معلم محور همچون نظام آموزشي ايران تفاوت هاي زيادي در عملكرد و نتيجه خواهد داشت. در حال حاضر در جامعه شاهد ترك تحصيل نوجوانان به صورت شايعي هستيم و يا در صورت ادامه تحصيل ، بي رغبتي و عدم علاقه به تحصيل مخصوصاً در نوجوانان پسر مي بينيم.

دلايل ترك تحصيل نوجوانان :

ترك تحصيل براي نوجوانان مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد. افسردگي كه خود يكي از اختلالات سلامت روان مي باشد و خود نيز دلايل متفاوتي دارد يكي از دلايل عمده ترك تحصيل نوجوانان است. افسردگي مي تواند به علت هدف نداشتن نوجوان ، عدم آموزش و هدايت تحصيلي صحيح ، عدم وجود اشتياق براي ادامه تحصيل ، تنبلي و غيره باشد. يكي ديگر از دلايل كه باعث ترك تحصيل نوجوانان شده تغيير سبك زندگي و البته متناسب با آن تغيير نكردن نظام هاي آموزشي است. تكنولوژي و گوشي هاي همراه به شكل بسيار شديدي زندگي نوجوانان را تحت تغيير داده اند و شرايط زندگي آن ها را بسيار متفاوت كرده اند و مي توانند يكي از عوامل مهم حواس پرتي و عدم علاقه نوجوانان به تحصيل و درس خواندن باشد. همين تغيير شرايط باعث شده كه آمار ترك تحصيل در نوجوانان در كشورهاي همچون ايران كه نظام آموزشي متناسب با شرايط تغيير نكرده افزايش يابد.

يكي ديگر از دلايل ترك تحصيل نوجوانان محيط هاي آموزشي و برخورد معلمان با دانش آموزان است. در شرايطي كه در محيط هاي آموزشي معلمان نتوانند آموزش هاي صحيح را به نوجوانان بدهند و با برخوردهاي درست محيط را براي آن ها امن كنند اين محيط ها خود مي توانند يكي از دلايل فرار نوجوانان و كودكان از مدرسه باشد. پدر و مادر و محيط خانواده يكي ديگر از دلايل كاهش علاقه نوجوانان به تحصيل مي باشد. به صورتي كه اگر نوجوان در خانواده و در خانه از سمت پدر و مادر حمايت نشده و دقدقه هايي داشته باشد كه براي او دقدقه هايي بزرگ تلقي شود باعث عدم تمركز كودك و نوجوان در مدرسه شده و به همين علت باعث دور شدن از روند تحصيل و روند آموزش و افت تحصيلي براي او خواهد بود. خود پديده افت تحصيلي و كاهش رغبت دانش آموزان به تحصيل پديده اي چند عاملي است كه از عوامل آن مي توان به موارد زير اشاره كرد :

بحران هاي دوران نوجواني

هويت يابي نوجوان

اضطراب هاي ناشي از محيط و خانواده

افسردگي و حتي بيماري هايي مثل اوتيسم

نقش سلامت روان در عملكرد تحصيلي نوجوانان :

سلامت روان و عملكرد تحصيلي نوجوانان رابطه بسيار تنگاتنگ با هم دارند. سلامت روان خود مقوله بسيار پيچيده و تخصصي است كه بايد هميشه خانواده ها ، كودكان و نوجوانان خود را از اين لحاظ بررسي كرده و مراقب آن ها باشند و در صورت لزوم به مركز مشاوره و روانشناسان متخصص مراجعه كنند. در اين مسير روانشناسان متخصص نوجوانان مي توانند بسيار به خانواده ها كمك كنند چرا كه آن ها با بحران هاي ويژه اين دوره آشنا بوده و مي توانند نوجوان را با مشاوره هاي خود به مسير درست هدايت كرده و والدين را كه اكثرا نسبت به روش هاي صحيح تربيتي و برخورد با نوجوانان ناآگاه هستند ، آگاه كنند. در شرايط و مواردي كه خانواده ها و حتي خود نوجوان با بحران هايي روبرو مي شوند كه بايد حتما آن ها را حل كنند و مشكل خود را برطرف كنند درصورت عدم توانايي مراجعه حضوري به مركز روانشناسي مي توانند از خدمات مشاوره تلفني و يا همچنين از خدمات جديد همچون مشاوره آنلاين استفاده كنند كه مي توانند بسيار مفيد بوده و شرايط زندگي را راحت تر كرده و ميزان افت تحصيلي و عدم اشتياق نوجوانان به تحصيل را كاهش دهند.


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/3 ساعت: 13 توسط:roga :

:: مطالب مشابه