مشاوره انلاين مشاوره انلاين

roga

اختلال در يادگيري كودكان چيست


اختلال يادگيري :

از جمله مشكلات شايع در بين كودكان است كه عدم تشخيص و درمان به موقع آن لطمات جبران ناپذيري را به زندگي حال و آينده كودك وارد مي كند. در واقع اختلال يادگيري، يك واژه كلي است براي توصيف مشكلات خاصي كه كودكان در زمينه پردازش اطلاعات و مهارتهاي يادگيري دارند . 

عنوان هاي ديگري را هم ممكن است شنيده باشيد:

از قبيل اختلال عملكرد خفيف مغزي ، مغز صدمه ديده ، تاخير رشدي ، نارسايي شناختي ، اختلال هاي چند حسي ، نقص هاي عصبي ، رشد نايافتگي عصبي ، نقص هاي ادراكي ، ناتواني هاي يادگيري خاص ، ناتواني هاي غير قابل مشاهده و كوري لغات يا نارساخواني .

دو مورد از شايع ترين اختلالها:

نارساخواني :

آيا كودك يا نوجوانتان در خواندن مشكل دارد و اين مشكل به صورتي است كه حروف يا اعداد را وارونه مي كند ، يا آن ها را معكوس مي بيند ؟ آيا سرعت خواندن او كم است ، هر لغت را به زحمت و دشواري مي خواند ، يا مرتب در املاي لغت هاي ساده مرتكب اشتباه مي شود ؟

اين قبيل مشكلات در طبقه اي قرار مي گيرند كه معمولا نارساخواني ناميده مي شود كه يك اختلال خواندن خاص است . اگر چه احتمال تشخيص نارساخواني از ساير نقص هاي يادگيري بيشتر است ، اما بعضي وقت ها چنانچه آزمون هاي تشخيصي خاصي انجام نشود ، نه معلم ها و نه والدين نمي توانند متوجه ي اين حالت شوند

بعضي از متخصصان عقيده دارند كه تاخير در جنبه هاي مختلف رشد :

رشد جسمي و رشد فكري ، روحي ، انگيزه اي ، مجموعا بر دستگاه عصبي مركزي تاثير مي گذارد وبر توانايي مغز در درست تعبير كردن لغت هاي نوشته شده ، تداخل ايجاد مي كنند . در بسياري از موارد ، اين حالت ممكن است به صورت خانوادگي وجود داشته باشد.

علت نارساخواني چيست :

كودكان مبتلا به نارساخواني نمي توانند واژه ها را بطور مناسبي پردازش كنند و در واقع انها را به گونه ديگري مي بينند و همچنين نمي توانند صداي يك طرف را با كاركتر ارتباط دهند و يا واژه ها را  بدرستي بخوانند انها اختلالات در يادگيري نوشتن و هجي كردن و صحبت كردن وحتي ريا ضيات دارند .  .

- در تشخيص ترتيب و محل حروف در لغات ، دچار اشتباه و سردرگمي مي شود در خواندن يك كلمه با دقت به حروف نگاه نمي كند ، و از روي اولين حرف ، حدس مي زند كلمه چيست .

- در حين خواندن يك صفحه ، جايي را كه هست گم مي كند ، بعضي وقت ها در وسط يك خط اين اتفاق مي افتد .

.  لغات رايجي را كه حفظ كرده ، روز بعد نمي تواند به ياد بياورد -

 - وقتي با يك لغت جديد مواجه مي شود ، نمي تواند با يك روش اصولي و حساب شده پي به معني آن ببرد ، بلكه يا معني آن را حدس مي زند ، يا مي گويد نمي دانم .

لغت به لغت مي خواند و براي خواندن هر لغت ، تلاش و تقلاي زيادي مي كند.

والدين گرامي، فراموش نكنيد كه تشخيص به هنگام وجود اختلال يادگيري در كودكان داراي اين اختلال ، آينده روشن و متفاوتي را براي كودك رقم خواهد زد. اين اطلاعات راهنماي شما در تشخيص وجود يا عدم وجود اين اختلال در فرزند شما و روشهاي درمان آن خواهد بود كه براي اطلاعات بيشتر ميتوانيد به متخصصان روانشناسي و يا مشاوران تلفني و انلاين تماس بگيريد .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/22 ساعت: 13 توسط:roga :

ويژگي هاي روانشناس خوب


روانشناس كودك خوب :

 

يك روانشناس كودك بايد ظرفيت ارتباطي با درمانگر خود را داشته باشد . اين ظرفيت ارتباطي شامل مولفه هايي چون تقويت اعتماد و بهبودي در كودك است . او بايد با شناختن بسياري از مسائلي مثل: اوتيسم كودكان ، بيش فعالي ، سوءاستفاده ، تروما ، اختلالات رواني ، ناتواني در يادگيري ، نيازهاي خاص و رفتارهايي مثل : قلدري و لجبازي ، پرخاشگري و غير در مواجهه با كودك اشراف داشته باشد .

روانشناس كودك اهميت خود را از كودك مي گيرد و موضوع كودك و مسائل مربوط به او هميشه مورد توجه بوده است. در دوران كودكي، شخصيت اصلي افراد شكل مي گيرد بنابراين مهم ترين و تاثير گذار ترين دوره زندگي، دوره كودكي است در اين دوره فقط مراقبت و نگهداري هاي جسمي از كودك كافي نيست. كودك نياز به مراقبت هاي روحي نيز دارد ، او بايد از لحاظ عاطفي، شخصيتي و هوشي نيز تقويت شود.

 ويژگي هاي يك روانشناس خوب :

اشتياق براي مراقبت و درمان:

براي يك روانشناس خوب بودن ، شور واشتياق واقعي براي مراقبت ازكودكان و نيازهاي آنها است . انسانهاي بالغ و مهربان بيشتر قادر به ارتباط گرفتن و بازي كودكان هستند اين كمك به لذت بردن از درمان و پروسه درمان لازمه يك مشاور كودكان است .

امانت داري:

يك مشاور و روانشناس كودك بايد يك توانايي ذاتي براي بدست اوردن اعتماد كودك و خانواده او را داشته باشد . به طوري كه با او احساس راحتي بكنند و مسائل شخصي و احساسي خود را بدون هيچ كم و كاستي و يا احتياط و خجالتي با او در ميان بگذارند .

يك روانشناس خوب هميشه بايد حريم خصوصي درمانگر و خانواده اش را حفظ كند و آن را موضوع گفتگوي خود با همكاران خود نكند.

تخصص روانشناس كودك:

يك روانشناس كودك بايد داراي مهارت و تخصص در مسايلي باشد كه كودك با آن مواجه مي شود تا بتواند موثر تر با او برخورد كند . به عنوان مثال يك كودك ناتوان در يادگيري مستلزم مشاوره گرفتن از يك روانشناس مدرسه متخصص در تكنيك هاي كمك به كودكان در كلاس درس است . مهارت هاي تخصصي براي ارتباط به اين معناست كه روانشناس بداند در هنگام مشاهده كودكي كه مساله اي براي او پيش آمده است چگونه سوالات درست را از او بپرسد و چگونه داده هاي منتج از پاسخهاي كودك را تجزيه و تحليل كند .

شبكه ارتباطي قوي:

يك مشاور بايد بتواند علاوه بر كودك با شبكه وسيعي از كساني كه در حمايت از كودك موثرند ، ارتباط برقرار كند . مثلا گاهي پيش مي آيد كه مشاور بايد با معلمان مدرسه كودك ، پزشك او و پدر و مادرش و سايريني كه به نحوي در كمك به درمان موفق كودك ، موثر باشند ، ارتباط برقرار كند .

در كنار همه اين گزينه ها ، صبر ، همدلي و شنونده خوب بودن اصلي ترين ويژگي يك مشاور و روانشناس خوب است .

براي كمك و راهنمايي به كودكان خود ميتوانيد از متخصصان روانشناس كه در زمينه كودك فعاليت دارن راهنمايي بگيريد ولي درصورت عدم دسترسي متخصصان ميتوانيد از مشاوران تلفني و آنلاين استفاده كنيد و مشكلات و مسائل كودك خود با اطمينان مطرح كنيد .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/9 ساعت: 10 توسط:roga :

عوامل موثر در هوش كودك


كودكان باهوش:

 

هوش بطوركلي معنايي كاملا انتزاعي است . به اين معني كه نمي توانيم مجموعه اي محسوس و عيني را براي تعريف ان نام ببريم . بطور ساده تر هوش مجموعه اي از فراينده هاست كه در شدت و ضعف برخي رفتارهاي فرد نمايان ميشود كه اين رفتار منجر به فعاليتي هدفمند و سازگار با محيط ميگردد . به بيان ديگر هوش نوعي توانايي و قابليت است كه باعث ميشود فرد بصورت منطقي فكر كند و اعمالي كه بدنبال اين انديشيدن انجام ميدهد هدفدار و منطق با محيط است .   

استدلال كردن و اموختن معلومات و پردازش مفاهيم ميتواند از دايره ي هوش مفهوم ان باشد.

در مورد تعريف مفهوم هوش، روان‌شناسان به دو گروه تقسيم شده‌اند: گروه اول بر اين اعتقادند كه هوش، از يك استعداد كلي و واحد تشكيل مي‌شود، اما گروه دوم معتقدند انواع مختلف هوش وجود دارد. آنچه تعريف دقيق از هوش را دچار مناقشه مي‌كند آن است كه هوش يك مفهوم انتزاعي است و در واقع هيچ‌گونه پايه محسوس، عيني و فيزيكي ندارد. هوش، يك برچسب كلي براي گروهي از فرآيندهاست كه از رفتارها و پاسخ‌هاي آشكار افراد استنباط مي‌شود .

ديويد وكسلر، از معروف‌ترين كساني است كه تعريف نافذي از هوش ارائه نموده است. از نظر وي، هوش عبارت است از توانايي كلي و جامع در فرد كه باعث تفكر منطقي، فعاليت هدفمند و سازگاري با محيط مي‌شود. در نظر وي، هوش يك توانايي جامع است..

از عواملي كه در هوش كودك تايثر دارد ميتوان گفت:

-تغذيه كودك

-خواب كافي كودك

-اختصاص دادن وقتي براي مطالعه

-نواختن موسيقي و اموزش ان به كودك

-اموزش مهارتهاي اجتماعي

نقش والدين در تقويت هوش كودكان:

نقش والدين در تربيت فرزندان شايسته در اينجا نمايانگر مي شود بدين ترتيب كه والديني كه مي بينند كودكشان اين توانايي را دارد كه مانند آن ها صحبت كند و يا مسائل ديگر ؛ بايد بتوانند كه اين قابليت و توانايي را در مسير مشخص براي كودك رهبري كنند ، تا كودك بتواند در حوزه هايي كه براي او سودمند و ثمر بخش است اطلاعات خود را افزايش دهد . در واقع والدين با اين جهت دهي ضمن اينكه درس ادب و نزاكت را به كودك خود مي آموزند در نهايت كودك موفق و باهوش نيزخواهند داشت . همچنين ميتوانيد براي راهنمايي و دريافت اطلاعات براي پيشرفت و  كمك به كودكتان با متخصصان روانشناسي و يا در صورت عدم دسترسي به مراكز ميتوانيد با تماس به مشاوران تلفني و انلاين اطلاعات مورد نياز خود را دريافت كنيد .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/8 ساعت: 10 توسط:roga :

نقش سلامت روان در عملكرد تحصيلي نوجوانان


ترك تحصيل نوجوانان

 

در دنيا نظام هاي آموزشي متفاوتي وجود دارد كه هر كدام مي توانند نتايج مختلفي در روند تحصيلي نوجوانان داشته باشند. به طور مثال نظام هاي آموزشي دانش آموز محور با نظام هاي آموزشي معلم محور همچون نظام آموزشي ايران تفاوت هاي زيادي در عملكرد و نتيجه خواهد داشت. در حال حاضر در جامعه شاهد ترك تحصيل نوجوانان به صورت شايعي هستيم و يا در صورت ادامه تحصيل ، بي رغبتي و عدم علاقه به تحصيل مخصوصاً در نوجوانان پسر مي بينيم.

دلايل ترك تحصيل نوجوانان :

ترك تحصيل براي نوجوانان مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد. افسردگي كه خود يكي از اختلالات سلامت روان مي باشد و خود نيز دلايل متفاوتي دارد يكي از دلايل عمده ترك تحصيل نوجوانان است. افسردگي مي تواند به علت هدف نداشتن نوجوان ، عدم آموزش و هدايت تحصيلي صحيح ، عدم وجود اشتياق براي ادامه تحصيل ، تنبلي و غيره باشد. يكي ديگر از دلايل كه باعث ترك تحصيل نوجوانان شده تغيير سبك زندگي و البته متناسب با آن تغيير نكردن نظام هاي آموزشي است. تكنولوژي و گوشي هاي همراه به شكل بسيار شديدي زندگي نوجوانان را تحت تغيير داده اند و شرايط زندگي آن ها را بسيار متفاوت كرده اند و مي توانند يكي از عوامل مهم حواس پرتي و عدم علاقه نوجوانان به تحصيل و درس خواندن باشد. همين تغيير شرايط باعث شده كه آمار ترك تحصيل در نوجوانان در كشورهاي همچون ايران كه نظام آموزشي متناسب با شرايط تغيير نكرده افزايش يابد.

يكي ديگر از دلايل ترك تحصيل نوجوانان محيط هاي آموزشي و برخورد معلمان با دانش آموزان است. در شرايطي كه در محيط هاي آموزشي معلمان نتوانند آموزش هاي صحيح را به نوجوانان بدهند و با برخوردهاي درست محيط را براي آن ها امن كنند اين محيط ها خود مي توانند يكي از دلايل فرار نوجوانان و كودكان از مدرسه باشد. پدر و مادر و محيط خانواده يكي ديگر از دلايل كاهش علاقه نوجوانان به تحصيل مي باشد. به صورتي كه اگر نوجوان در خانواده و در خانه از سمت پدر و مادر حمايت نشده و دقدقه هايي داشته باشد كه براي او دقدقه هايي بزرگ تلقي شود باعث عدم تمركز كودك و نوجوان در مدرسه شده و به همين علت باعث دور شدن از روند تحصيل و روند آموزش و افت تحصيلي براي او خواهد بود. خود پديده افت تحصيلي و كاهش رغبت دانش آموزان به تحصيل پديده اي چند عاملي است كه از عوامل آن مي توان به موارد زير اشاره كرد :

بحران هاي دوران نوجواني

هويت يابي نوجوان

اضطراب هاي ناشي از محيط و خانواده

افسردگي و حتي بيماري هايي مثل اوتيسم

نقش سلامت روان در عملكرد تحصيلي نوجوانان :

سلامت روان و عملكرد تحصيلي نوجوانان رابطه بسيار تنگاتنگ با هم دارند. سلامت روان خود مقوله بسيار پيچيده و تخصصي است كه بايد هميشه خانواده ها ، كودكان و نوجوانان خود را از اين لحاظ بررسي كرده و مراقب آن ها باشند و در صورت لزوم به مركز مشاوره و روانشناسان متخصص مراجعه كنند. در اين مسير روانشناسان متخصص نوجوانان مي توانند بسيار به خانواده ها كمك كنند چرا كه آن ها با بحران هاي ويژه اين دوره آشنا بوده و مي توانند نوجوان را با مشاوره هاي خود به مسير درست هدايت كرده و والدين را كه اكثرا نسبت به روش هاي صحيح تربيتي و برخورد با نوجوانان ناآگاه هستند ، آگاه كنند. در شرايط و مواردي كه خانواده ها و حتي خود نوجوان با بحران هايي روبرو مي شوند كه بايد حتما آن ها را حل كنند و مشكل خود را برطرف كنند درصورت عدم توانايي مراجعه حضوري به مركز روانشناسي مي توانند از خدمات مشاوره تلفني و يا همچنين از خدمات جديد همچون مشاوره آنلاين استفاده كنند كه مي توانند بسيار مفيد بوده و شرايط زندگي را راحت تر كرده و ميزان افت تحصيلي و عدم اشتياق نوجوانان به تحصيل را كاهش دهند.


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/3 ساعت: 13 توسط:roga :

:: مطالب مشابه