مشاوره تلفني مشاوره تلفني

roga

روانشناس و مشاوره كودك


تاثير مشاوره تلفني با روانشناس كودك:

بطور كلي مشاوره تلفني ارتباط بين دو نفر است كه از طريق تلفن برقرار مي كنند . در واقع تعامل و ارتباط بين كسي كه بعنوان تماس گيرنده تماس گرفته و مشاوره ي كه بعنوان پاسخگو تماس است .

از مزاياي مشاوره تلفني :

علاوه بر دليل فاصله و مسافت ، ممكن است امكان برقراري رابطه حضوري نباشد .

فوريت نياز تماس گيرنده باشد يعني تماس گيرنده مي تواند فوري با تماس تلفني با مشاوران نياز و يا مشكل خود را بدون داشتن اضطراب يا خجالت و در اعتماد كامل مطرح كند و راهنمايي لازم را براي حل مشكل خود پيدا كند.

زماني كه مشاوره از تماس گيرنده ميخواهد مشكل خود را بيان كند در واقع به او توانايي تصميم گرفتن را ميدهد و همچنين مسائل را ساده تر ميكند تا راجع به آن به نتيجه مطلوبي برسد .

زمانيكه فرد زمان و فرصت براي مراجعه به روانشناس حضوري را ندارد و يا اينكه نميخاهد هويتش جايي از مراكز باشد با مشاوره تلفني تماس مي گيرد و با مشاوره اين مسائل را مطرح مي كند و مشاوره مي تواند با در نظرگرفتن هيجانات و احساسات و يا رفتارها ،اضطراب ،افسردگي ،زور گويي كودك در مدرسه يا خانه ،ترس ، لجبازي ، پرخاشگري وبسياري از مسائل ديگر را شناسايي كند و ديد بهتري به تماس گيرنده بدهد تا او را آرام كند .

تاثير مشاوره تلفني در تربيت سالم كودك :

مشاوران كودك مي توانند بر آگاهي و شناخت تربيتي كودكان و برخورد هاي مناسب با آنها در اختيار والدين قرار دهند .

والدين با برقراري تماس با مشاوران تلفني و با گرفتن كمك از مشاوران در شيوه  هاي صحيح فرزند پروري ، رفع رفتارهاي بد كودك ، پرخاشگري ، لجبازي ، بازيگوشي و يا حتي داشتن كودك موفق ، شاد و باانگيزه ، باهوش و همچنين هزينه هاي كه هم بر فرد و هم بر جامعه تاثير گذاشته است آگاه شوند .

خدمات مشاوره تلفني:

مشاوره تلفني با روانشناس كودك مي تواند صدها ايده در مورد رشد و شخصيت كودك و يا چگونگي دستور دادن كه همان چگونه حرف شما را گوش دهند بدون اينكه اعصباني شوند و ديگر اينكه راهي براي مقابله در برابر رفتارهاي قشقرقي و بدخلقي كودكان ياري دهند . ازجمله اين رفتارها : چگونگي روابط اجتماعي ، روابط عاطفي ،آموزش مهارت نه گفتن به كودك ، اموزش به نوبت صحبت كردن ، درس ادب و نزاكت به كودكان را ميتوان اشاره كرد .

ميتوانيد براي دريافت اطلاعات و راهنمايي هاي بيشتر در اين خصوص با تماس با مشاوران تلفني و آنلاين ياري بگيريد .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/23 ساعت: 14 توسط:roga :

اختلال در يادگيري كودكان چيست


اختلال يادگيري :

از جمله مشكلات شايع در بين كودكان است كه عدم تشخيص و درمان به موقع آن لطمات جبران ناپذيري را به زندگي حال و آينده كودك وارد مي كند. در واقع اختلال يادگيري، يك واژه كلي است براي توصيف مشكلات خاصي كه كودكان در زمينه پردازش اطلاعات و مهارتهاي يادگيري دارند . 

عنوان هاي ديگري را هم ممكن است شنيده باشيد:

از قبيل اختلال عملكرد خفيف مغزي ، مغز صدمه ديده ، تاخير رشدي ، نارسايي شناختي ، اختلال هاي چند حسي ، نقص هاي عصبي ، رشد نايافتگي عصبي ، نقص هاي ادراكي ، ناتواني هاي يادگيري خاص ، ناتواني هاي غير قابل مشاهده و كوري لغات يا نارساخواني .

دو مورد از شايع ترين اختلالها:

نارساخواني :

آيا كودك يا نوجوانتان در خواندن مشكل دارد و اين مشكل به صورتي است كه حروف يا اعداد را وارونه مي كند ، يا آن ها را معكوس مي بيند ؟ آيا سرعت خواندن او كم است ، هر لغت را به زحمت و دشواري مي خواند ، يا مرتب در املاي لغت هاي ساده مرتكب اشتباه مي شود ؟

اين قبيل مشكلات در طبقه اي قرار مي گيرند كه معمولا نارساخواني ناميده مي شود كه يك اختلال خواندن خاص است . اگر چه احتمال تشخيص نارساخواني از ساير نقص هاي يادگيري بيشتر است ، اما بعضي وقت ها چنانچه آزمون هاي تشخيصي خاصي انجام نشود ، نه معلم ها و نه والدين نمي توانند متوجه ي اين حالت شوند

بعضي از متخصصان عقيده دارند كه تاخير در جنبه هاي مختلف رشد :

رشد جسمي و رشد فكري ، روحي ، انگيزه اي ، مجموعا بر دستگاه عصبي مركزي تاثير مي گذارد وبر توانايي مغز در درست تعبير كردن لغت هاي نوشته شده ، تداخل ايجاد مي كنند . در بسياري از موارد ، اين حالت ممكن است به صورت خانوادگي وجود داشته باشد.

علت نارساخواني چيست :

كودكان مبتلا به نارساخواني نمي توانند واژه ها را بطور مناسبي پردازش كنند و در واقع انها را به گونه ديگري مي بينند و همچنين نمي توانند صداي يك طرف را با كاركتر ارتباط دهند و يا واژه ها را  بدرستي بخوانند انها اختلالات در يادگيري نوشتن و هجي كردن و صحبت كردن وحتي ريا ضيات دارند .  .

- در تشخيص ترتيب و محل حروف در لغات ، دچار اشتباه و سردرگمي مي شود در خواندن يك كلمه با دقت به حروف نگاه نمي كند ، و از روي اولين حرف ، حدس مي زند كلمه چيست .

- در حين خواندن يك صفحه ، جايي را كه هست گم مي كند ، بعضي وقت ها در وسط يك خط اين اتفاق مي افتد .

.  لغات رايجي را كه حفظ كرده ، روز بعد نمي تواند به ياد بياورد -

 - وقتي با يك لغت جديد مواجه مي شود ، نمي تواند با يك روش اصولي و حساب شده پي به معني آن ببرد ، بلكه يا معني آن را حدس مي زند ، يا مي گويد نمي دانم .

لغت به لغت مي خواند و براي خواندن هر لغت ، تلاش و تقلاي زيادي مي كند.

والدين گرامي، فراموش نكنيد كه تشخيص به هنگام وجود اختلال يادگيري در كودكان داراي اين اختلال ، آينده روشن و متفاوتي را براي كودك رقم خواهد زد. اين اطلاعات راهنماي شما در تشخيص وجود يا عدم وجود اين اختلال در فرزند شما و روشهاي درمان آن خواهد بود كه براي اطلاعات بيشتر ميتوانيد به متخصصان روانشناسي و يا مشاوران تلفني و انلاين تماس بگيريد .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/22 ساعت: 13 توسط:roga :

چگونه بيش فعالي كودك را درمان كنيم؟


درمان بيش فعالي

 

اختلال بيش‌فعالي همراه با نقص توجه يكي از شايع‌ترين اختلالات روانپزشكي در كودكان است كه به اختصار ADHD  ناميده مي‌شود. اين اختلال پديده‌اي نيست كه صرفا در سال‌هاي اخير ظهور كرده باشد، بلكه داراي تاريخچه‌اي نسبتا طولاني است.در طول زمان، متخصصان اين اختلال را با نام‌هاي ميل انفجاري، بازداري اراده و ناتواني از مهار اخلاقي، فزون‌جنبشي، اختلال نارسايي توجه و اختلال نارسايي توجه با فزون‌كنشي يا بدون آن خوانده‌اند.

در يك تعريف جامع، اين اختلال عبارت است از « الگوي پايدار بيش‌فعالي يا نقص توجه، به طوري كه شدت آن بيش از حد طبيعي يك كودك طي روند رشد باشد. براي تشخيص اين اختلال لازم است دست‌كم برخي از علائم تا قبل از سن هفت سالگي بروز كند. علائم بايد حداقل شش ماه باقي بماند و علائم اين اختلال دست‌كم در دو محل از بين مدرسه، خانه و… مشاهده شود .»

به والدين داراي كودكان مبتلا به بيش‌فعالي توصيه مي‌كنيم از آنجايي كه دارودرماني براي كودكان مبتلا به اختلال بيش‌فعالي به تنهايي پاسخگو نيست، بهتر است روش‌هاي تربيتي و برخورد مناسب با اين كودكان را فرا بگيرند اما براستي چگونه بايد با اين كودكان برخورد كرد؟ روش‌هاي تربيتي مناسب اين كودكان كدام است؟

در اينجا چند روش مناسب براي رفتار با اين كودكان را بيان مي‌كنيم:

توجه مثبت به كودك نشان دهيد

فقط زماني مي‌توانيد با موفقيت براي فرزند خود حد و مرز قوانين را تعيين كنيد كه به ويژگي‌هاي مثبت او توجه نشان دهيد.موثرترين راه براي آموزش رفتار خوب، شكل دادن رفتار يا تحسين است. اگر هنگام تحسين كودك خود، راهنمايي‌هاي زير را به كار ببنديد، متوجه خواهيد شد اين كار به عنوان يك روش تربيتي و انضباطي بسيار موثر است.

به كودك خود بگوييد كه كدام صفات او را مي‌پسنديد. دست‌كم چندبار در روز كودك خود را به طور مناسب و مقتضي تحسين كنيد.براي دريافت پاسخ‌هاي بهتر، نوع تحسين را با سن و اخلاق كودك متناسب كنيد. براي نمونه در آغوش گرفتن، بوسيدن، نوازش كردن و ديگر نشانه‌هاي عملي محبت همراه با كلمات مهرآميز براي كودكان مناسب‌تر است. به اين نكته توجه داشته باشيد كه هميشه از جملات متنوعي براي اين كار استفاده كنيد، زيرا كودك بعد از مدتي از جملات تكراري خسته مي‌شود. بازخورد فوري نشان دهيد و رفتار كودك را براي موفقيت‌هاي كوچك‌تر ناديده نگيريد.

كودك را با افراد ديگر مقايسه نكنيد

روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقيقه از وقت خود را به كودك اختصاص دهيد تا روابط والد ـ فرزند نزديك‌تري ايجاد شود و زمينه براي تخليه هيجانات نيز صورت گيرد.در اين اوقات به كودكتان در انتخاب فعاليت يا تكليف، حق انتخاب بدهيد و كودك نقش اصلي را بر عهده بگيرد.

دستورات موثر و مناسب بدهيد

كودكان دچار اختلال بيش فعالي در كنترل حواس خود ناتوان هستند. به اين ترتيب وقتي مي‌خواهيد كودك رفتار خاصي داشته باشد يا كار خاصي انجام دهد، بايد حواس خود را متمركز كند.براي آموزش اين مرحله از مداخله موارد زير پيشنهاد مي‌شود:

* محيط خانه را بازسازي كنيد. فعاليت‌ها و شلوغي‌ها و تماس‌هاي تلفني غيرضروري را كاهش دهيد و تلويزيون را خاموش كنيد.

* براي تقويت توجه كودك ابتدا از بازي «نگاه‌تو برنگردون» استفاده كنيد. به اين ترتيب كه شما و كودكتان به چشمان يكديگر خيره شويد، هركس زودتر خسته شود و نگاهش را برگرداند، بازنده است. پس از اين‌كه كودك خيره شدن را بخوبي ياد گرفت، به او بياموزيد حواسش را روي كسي كه در حال صحبت كردن است، متمركز كند يا به عبارتي «رادارش را روي او قفل كند». هنگام غذا خوردن به‌طور عمد ترتيبي بدهيد تا افراد مختلف صحبت كنند و ببينند آيا كودك اين بازي را درست انجام مي‌دهد يا نه. فراموش نكنيد در صورت انجام درست اين تمرين، كودك را تحسين كنيد.

* مطمئن شويد كودكتان وظايفش را متوجه شده است و از او بخواهيد دستور را با صداي بلند تكرار كند.

* براي انجام كارها از كودك خواهش نكنيد. اگر شما در مورد مساله‌اي از كودك خود خواهش كنيد، بايد انتظار جواب «نه» را داشته باشيد.

تشخيص اختلال

معمولا اختلال از سه سالگي به بعد تشخيص داده مي‌شود، اما بيشتر كودكان در سنين مدرسه و با تشخيص معلم به مراكز درماني ارجاع داده مي‌شوند.تشخيص، به يك ارزيابي كامل نياز دارد. اگر تشخيص قطعي نشده باشد تشخيص‌هاي ديگر مانند ناتواني در يادگيري يا افسردگي مطرح مي‌شود.سابقه پزشكي كودك و خانواده بسيار مهم است. برخي از بيماري‌هاي ديگر مانند استرس، افسردگي و اضطراب مي‌تواند مانند بيش‌فعالي تظاهر كنند.

ممكن است از والدين سوالاتي در مورد اين بيماري‌ها و نيز در مورد سير رشد و تكامل كودك، رفتار كودك در خانه، در مدرسه و در بين دوستان پرسيده شود. از ساير افرادي كه كودك شما را مرتب مي‌بينند نيز بايد در اين موارد سوال شود.عامل اصلي بيش‌فعالي شناخته‌شده نيست، اما عوامل متعدد ژنتيكي، صدمات مغزي، عوامل عصبي شيميايي، عوامل عصبي فيزيولوژيكي و عوامل اجتماعي روان‌شناختي را موثر مي‌دانند.

والدين مي توانند از مشاوران متخصص روانشناس كودك براي بهينه كردن روش هاي تربيتي كودك از طريق مشاوره حضوري و مشاوره غير حضوري مانند مشاوره تلفني استفاده كنند .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/21 ساعت: 14 توسط:roga :

دوست نوجوان


نحوه گزينش دوستان نوجوان

نوجوانان در سني هستند كه نياز دارند عضو يك گروه باشند ويا به يك جمع تعلق داشته و از آنها تقليد كنند . فكر ديده شدن و مورد توجه قرار گزفتن تنها در نظر نوجوان در راستاي عضويت در گروه ها شكل مي گيرد. اين گروه هاي مي توانند دوستان ، هم كلاسي ها و يا خاواده و فاميل باشد .

دوره نوجواني

بطور كلي دوره نوجواني دوره اي است كه بيشتر نياز به نظارت دارد. والدين بهتر است  رفت و آمد هاي نوجوان بررسي كنند ولي رفتار آنها نبايد به گونه اي باشد كه نوجوان احساس در بند بودن يا زنداني بودن بكند ، دوستانش را بشناسند و با آنها در ارتباط باشد ، با نوجوان صحبت كند و نظراتش را بشنوند و در مجموع فضايي را ايجاد كنند كه نوجوان بتواند بدون هيچ استرس و اضطرابي مسائل خود را مطرح كند .

دوستي هاي نوجوانان

در اين دوره از يك سو عواطف نوجوان نسبت به دوران كودكي عمق بيشتري پيدا مي كند، و در ادامه آن دوستيهاي سطحي و تصادفي دوران كودكي تبديل به دوستيهاي عميق و انتخابي مي شود؛ گرچه از تعداد آنها كاسته مي شود اما بر عمق و استحكام آن افزوده مي شود؛ پس انتخاب دوستان باهوش، با استعداد و با روابط خانوادگي سالم نقشي بسيار اساسي دارد.

 از سوي ديگر، نوجوان كه در پي كسب استقلال از خانواده و بزرگسالان است به طور طبيعي به گروه همسالان توجه و گرايش پيدا مي كند. اين مسئله سبب رشد استقلال خواهي و استقلال طلبي او مي شود و به قول معروف قدمي بزرگ در راستاي انتقال از كودكي به جواني بر مي دارد.

تفاوت دوستي هاي نوجوانان دختر و پسر

دوستي نوجوانان دختر

دوستي هاي دختران نوجوان از برخي جهات با دوستي هاي پسران جوان تفاوت دارد. دختران نوجوان دوستان را افراد قابل اعتمادي مي دانند كه مي توانند با آنان درد دل كنند، نگراني، اضطراب و اسرار زندگي خود را بگويند. از مد لباس، نحوه آرايش موي سر، مهماني وبسياري موارد ديگر صحبت كنند. در حاليكه پسران دوستان را همدم خوبي مي دانند كه با هم فوتبال بازي مي كنند، جوك تعريف مي كنند و موسيقي گوش مي كنند.

دوستي نوجوانان پسر

 

پسرها كمتر با هم صميمي مي شوند. با هم فوتبال، تنيس بازي مي كنند و سرگرمي مشترك دارند. در ميان دختران نوجوان كه با هم صميمي هستند، رقابت و حسادت بيش از پسران ديده مي شود. دختران نسبت به از دست دادن دوستان صميمي آسيب پذيرند و از اين امر ناراحت مي شوند.

مشاوره تلفني

 

ميتوانند والدين از مشاوره تلفني براي آگاهي از روش هاي ديگر شناخت فرزندشان استفاده كنند .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/10 ساعت: 15 توسط:roga :

ويژگي هاي روانشناس خوب


روانشناس كودك خوب :

 

يك روانشناس كودك بايد ظرفيت ارتباطي با درمانگر خود را داشته باشد . اين ظرفيت ارتباطي شامل مولفه هايي چون تقويت اعتماد و بهبودي در كودك است . او بايد با شناختن بسياري از مسائلي مثل: اوتيسم كودكان ، بيش فعالي ، سوءاستفاده ، تروما ، اختلالات رواني ، ناتواني در يادگيري ، نيازهاي خاص و رفتارهايي مثل : قلدري و لجبازي ، پرخاشگري و غير در مواجهه با كودك اشراف داشته باشد .

روانشناس كودك اهميت خود را از كودك مي گيرد و موضوع كودك و مسائل مربوط به او هميشه مورد توجه بوده است. در دوران كودكي، شخصيت اصلي افراد شكل مي گيرد بنابراين مهم ترين و تاثير گذار ترين دوره زندگي، دوره كودكي است در اين دوره فقط مراقبت و نگهداري هاي جسمي از كودك كافي نيست. كودك نياز به مراقبت هاي روحي نيز دارد ، او بايد از لحاظ عاطفي، شخصيتي و هوشي نيز تقويت شود.

 ويژگي هاي يك روانشناس خوب :

اشتياق براي مراقبت و درمان:

براي يك روانشناس خوب بودن ، شور واشتياق واقعي براي مراقبت ازكودكان و نيازهاي آنها است . انسانهاي بالغ و مهربان بيشتر قادر به ارتباط گرفتن و بازي كودكان هستند اين كمك به لذت بردن از درمان و پروسه درمان لازمه يك مشاور كودكان است .

امانت داري:

يك مشاور و روانشناس كودك بايد يك توانايي ذاتي براي بدست اوردن اعتماد كودك و خانواده او را داشته باشد . به طوري كه با او احساس راحتي بكنند و مسائل شخصي و احساسي خود را بدون هيچ كم و كاستي و يا احتياط و خجالتي با او در ميان بگذارند .

يك روانشناس خوب هميشه بايد حريم خصوصي درمانگر و خانواده اش را حفظ كند و آن را موضوع گفتگوي خود با همكاران خود نكند.

تخصص روانشناس كودك:

يك روانشناس كودك بايد داراي مهارت و تخصص در مسايلي باشد كه كودك با آن مواجه مي شود تا بتواند موثر تر با او برخورد كند . به عنوان مثال يك كودك ناتوان در يادگيري مستلزم مشاوره گرفتن از يك روانشناس مدرسه متخصص در تكنيك هاي كمك به كودكان در كلاس درس است . مهارت هاي تخصصي براي ارتباط به اين معناست كه روانشناس بداند در هنگام مشاهده كودكي كه مساله اي براي او پيش آمده است چگونه سوالات درست را از او بپرسد و چگونه داده هاي منتج از پاسخهاي كودك را تجزيه و تحليل كند .

شبكه ارتباطي قوي:

يك مشاور بايد بتواند علاوه بر كودك با شبكه وسيعي از كساني كه در حمايت از كودك موثرند ، ارتباط برقرار كند . مثلا گاهي پيش مي آيد كه مشاور بايد با معلمان مدرسه كودك ، پزشك او و پدر و مادرش و سايريني كه به نحوي در كمك به درمان موفق كودك ، موثر باشند ، ارتباط برقرار كند .

در كنار همه اين گزينه ها ، صبر ، همدلي و شنونده خوب بودن اصلي ترين ويژگي يك مشاور و روانشناس خوب است .

براي كمك و راهنمايي به كودكان خود ميتوانيد از متخصصان روانشناس كه در زمينه كودك فعاليت دارن راهنمايي بگيريد ولي درصورت عدم دسترسي متخصصان ميتوانيد از مشاوران تلفني و آنلاين استفاده كنيد و مشكلات و مسائل كودك خود با اطمينان مطرح كنيد .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/9 ساعت: 10 توسط:roga :

عوامل موثر در هوش كودك


كودكان باهوش:

 

هوش بطوركلي معنايي كاملا انتزاعي است . به اين معني كه نمي توانيم مجموعه اي محسوس و عيني را براي تعريف ان نام ببريم . بطور ساده تر هوش مجموعه اي از فراينده هاست كه در شدت و ضعف برخي رفتارهاي فرد نمايان ميشود كه اين رفتار منجر به فعاليتي هدفمند و سازگار با محيط ميگردد . به بيان ديگر هوش نوعي توانايي و قابليت است كه باعث ميشود فرد بصورت منطقي فكر كند و اعمالي كه بدنبال اين انديشيدن انجام ميدهد هدفدار و منطق با محيط است .   

استدلال كردن و اموختن معلومات و پردازش مفاهيم ميتواند از دايره ي هوش مفهوم ان باشد.

در مورد تعريف مفهوم هوش، روان‌شناسان به دو گروه تقسيم شده‌اند: گروه اول بر اين اعتقادند كه هوش، از يك استعداد كلي و واحد تشكيل مي‌شود، اما گروه دوم معتقدند انواع مختلف هوش وجود دارد. آنچه تعريف دقيق از هوش را دچار مناقشه مي‌كند آن است كه هوش يك مفهوم انتزاعي است و در واقع هيچ‌گونه پايه محسوس، عيني و فيزيكي ندارد. هوش، يك برچسب كلي براي گروهي از فرآيندهاست كه از رفتارها و پاسخ‌هاي آشكار افراد استنباط مي‌شود .

ديويد وكسلر، از معروف‌ترين كساني است كه تعريف نافذي از هوش ارائه نموده است. از نظر وي، هوش عبارت است از توانايي كلي و جامع در فرد كه باعث تفكر منطقي، فعاليت هدفمند و سازگاري با محيط مي‌شود. در نظر وي، هوش يك توانايي جامع است..

از عواملي كه در هوش كودك تايثر دارد ميتوان گفت:

-تغذيه كودك

-خواب كافي كودك

-اختصاص دادن وقتي براي مطالعه

-نواختن موسيقي و اموزش ان به كودك

-اموزش مهارتهاي اجتماعي

نقش والدين در تقويت هوش كودكان:

نقش والدين در تربيت فرزندان شايسته در اينجا نمايانگر مي شود بدين ترتيب كه والديني كه مي بينند كودكشان اين توانايي را دارد كه مانند آن ها صحبت كند و يا مسائل ديگر ؛ بايد بتوانند كه اين قابليت و توانايي را در مسير مشخص براي كودك رهبري كنند ، تا كودك بتواند در حوزه هايي كه براي او سودمند و ثمر بخش است اطلاعات خود را افزايش دهد . در واقع والدين با اين جهت دهي ضمن اينكه درس ادب و نزاكت را به كودك خود مي آموزند در نهايت كودك موفق و باهوش نيزخواهند داشت . همچنين ميتوانيد براي راهنمايي و دريافت اطلاعات براي پيشرفت و  كمك به كودكتان با متخصصان روانشناسي و يا در صورت عدم دسترسي به مراكز ميتوانيد با تماس به مشاوران تلفني و انلاين اطلاعات مورد نياز خود را دريافت كنيد .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/8 ساعت: 10 توسط:roga :

چگونه به كودكان كمرو خود كمك كنيم


كودك با ادب يا كمرو ؟

 

همه پدر و مادر ها مي خواهند كودكاني مودب داشته باشند كه به آن ها افتخار كنند و ببالند اما مسئله پرورش و تربيت فرزندان مسئله مهم و در عين حال سختي است آن هم با وجود رسانه هاي جمعي و شبكه هاي مجازي بي انتها كه روزانه ميليونها اطلاعات و عبارات و فرهنگهاي مختلف را وارد خانه هاي ما و ذهن فرزندانمان ميكند . برخي پدر و مادر ها ترجيح مي دهند كه كودكي كم رو داشته باشند تا كودك پرخاشگر .

. در اين مورد كه كودك با ادب داشته باشيم يا كودك كم رو با شما سخن خواهيم گفت

تربيت كودك مودب و آموزش مهارت ها به او:

صحبت كردن با كودك

مطمئنا با والديني روبرو شده ايد كه مرتبا به كودكان خود گوشزد مي كنند كه ” شلوغ نكن ” ، “گريه نكن ” و عباراتي ازاين دست...

علم روانشناسي ثابت كرده كه نبايد به كودكان بگوييم چه كار نكن بلكه بايد بگوييم چه كار بكن مثلا از آنها بخواهيم در مواجه با بزرگترها طوري رفتار كنند كه بزرگتر از او تعريف كند و در قبال كاري كه ديگران براي آنها انجام ميدهند تشكر كنند  و به آنها ياد بدهيم به روحيات ديگران احترام بگذارند نه اينكه سعي شان فقط خوشحال كردن ديگران باشد بلكه در صورت برخورد با فرد ناراحت در برطرف كردن مشكل او بكوشند . به عبارتي روابط اجتماعي كودك را تقويت كنيم .

 يك ترفند كه براي پرورش اين خصلت در شخصيت كودكان ميتوان از آن استفاده كرد اين است كه با استفاده از عكس چهره ها حالات مختلف را به كودك بياموزيم .

مودبانه صحبت كردن با كودكان:

گاهي پيش مي ايد كه پدر و مادرها براي خريد به فروشگاه مي روند يا در يك مهماني خانوادگي شركت ميكنند و كودك شروع به حرفهاي بي ادبانه ميكنند يا بيقراري و گريه ميكند . در اين موارد بايد كودك را واقع بين سازيم . به اين صورت كه او را به بيرون از فروشگاه يا محل مهماني ببريم ، براي او داستان يا مطلبي از كتاب يا گوشي همراه خود بخوانيم بعد از او بپرسيم : حالا آرام شدي ؟ سپس به محل خريد يا مهماني بازگرديم . اين  كار به كودك اين بينش را ميدهد كه گريه كردن او والدين را از هدفشان به عقب نميكشاند . اين را يادمان باشد كه همانگونه كه والدين در خانه با هم صحبت و برخورد ميكنند كودكانشان نيز به همان صورت رفتار خواهند كرد . كودكان از همان بدو تولد و يا حتي زماني كه در شكم مادرهستند ميشنوند و ياد ميگيرند ، پس بايد از همان ابتدا مودبانه صحبت كردن در كودكان را در آن ها نهادينه كنيم .

چگونه به كودكان كمرو خود كمك كنيم :

والدين نبايد كمرو بودن فرزندان خود را نشانه ادب و متانت او قلمداد كنند اگر والدين خجالتي و كمرويي فرزند خود راشناسايي نكنند ممكن است باعث از بين رفتن استعدادهاي بالقوه ي كودك شود . همچنين وقتي ميدانند فرزندشان كمي خجالتي و كمرو است به او بر چسب خجالتي نزنند بلكه دليل اين واكنش را از او جويا شوند و علت را شناسايي كنند و در صدد برطرف كردن كردن اين مشكل برآيند.

مثلا : در يك جمع وقتي مي بينيد فرزندتان اعتماد به نفس كافي براي ارتباط با ديگران را ندارد ، نبايد بگوييد ” فرزند ما خجالتيه” يا در صورت گفتن اين عبارت با گفتن اينكه “اما يه نقاش با استعداده ” جبران كنيد و اينگونه اعتماد به نفس كودك را تقويت كرده و با فرزندان همدلي كنيد ، وقتي مي بينيد از حضور در جمع يا در ميان دوستان دوري مي كند به او بگوييد من هم احساس تو را داشتم و  فكر ميكردم همه فقط مرا تماشا مي كنند با اين كار او احساس تنهايي نمي كند و خود سعي ميكند كه راهي براي اين مشكل بيابد .

در واقع شما ميتوانيد با رفتارتان به كودك بياموزيد كه چگونه كودك شاد و سرزنده باشد . الگوپذيري كودكان از والدين بطور كلي مي تواند شخصيت آنها را در زمينه هاي مختلف شكل دهد . شما با رفتار و برخوردتان تا حد زيادي تاثيرگذار خواهيد بود . براي دريافت مشاوره كودك و نوجوان درمورد اينكه كودك باادب داشته باشيم نه كم رو مي توانيم از متخصصان روانشناسي كودك و نوجوان يا مشاوران تلفني و آنلاين راهنمايي بگيريد .

 


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/7 ساعت: 14 توسط:roga :

نقش سلامت روان در عملكرد تحصيلي نوجوانان


ترك تحصيل نوجوانان

 

در دنيا نظام هاي آموزشي متفاوتي وجود دارد كه هر كدام مي توانند نتايج مختلفي در روند تحصيلي نوجوانان داشته باشند. به طور مثال نظام هاي آموزشي دانش آموز محور با نظام هاي آموزشي معلم محور همچون نظام آموزشي ايران تفاوت هاي زيادي در عملكرد و نتيجه خواهد داشت. در حال حاضر در جامعه شاهد ترك تحصيل نوجوانان به صورت شايعي هستيم و يا در صورت ادامه تحصيل ، بي رغبتي و عدم علاقه به تحصيل مخصوصاً در نوجوانان پسر مي بينيم.

دلايل ترك تحصيل نوجوانان :

ترك تحصيل براي نوجوانان مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد. افسردگي كه خود يكي از اختلالات سلامت روان مي باشد و خود نيز دلايل متفاوتي دارد يكي از دلايل عمده ترك تحصيل نوجوانان است. افسردگي مي تواند به علت هدف نداشتن نوجوان ، عدم آموزش و هدايت تحصيلي صحيح ، عدم وجود اشتياق براي ادامه تحصيل ، تنبلي و غيره باشد. يكي ديگر از دلايل كه باعث ترك تحصيل نوجوانان شده تغيير سبك زندگي و البته متناسب با آن تغيير نكردن نظام هاي آموزشي است. تكنولوژي و گوشي هاي همراه به شكل بسيار شديدي زندگي نوجوانان را تحت تغيير داده اند و شرايط زندگي آن ها را بسيار متفاوت كرده اند و مي توانند يكي از عوامل مهم حواس پرتي و عدم علاقه نوجوانان به تحصيل و درس خواندن باشد. همين تغيير شرايط باعث شده كه آمار ترك تحصيل در نوجوانان در كشورهاي همچون ايران كه نظام آموزشي متناسب با شرايط تغيير نكرده افزايش يابد.

يكي ديگر از دلايل ترك تحصيل نوجوانان محيط هاي آموزشي و برخورد معلمان با دانش آموزان است. در شرايطي كه در محيط هاي آموزشي معلمان نتوانند آموزش هاي صحيح را به نوجوانان بدهند و با برخوردهاي درست محيط را براي آن ها امن كنند اين محيط ها خود مي توانند يكي از دلايل فرار نوجوانان و كودكان از مدرسه باشد. پدر و مادر و محيط خانواده يكي ديگر از دلايل كاهش علاقه نوجوانان به تحصيل مي باشد. به صورتي كه اگر نوجوان در خانواده و در خانه از سمت پدر و مادر حمايت نشده و دقدقه هايي داشته باشد كه براي او دقدقه هايي بزرگ تلقي شود باعث عدم تمركز كودك و نوجوان در مدرسه شده و به همين علت باعث دور شدن از روند تحصيل و روند آموزش و افت تحصيلي براي او خواهد بود. خود پديده افت تحصيلي و كاهش رغبت دانش آموزان به تحصيل پديده اي چند عاملي است كه از عوامل آن مي توان به موارد زير اشاره كرد :

بحران هاي دوران نوجواني

هويت يابي نوجوان

اضطراب هاي ناشي از محيط و خانواده

افسردگي و حتي بيماري هايي مثل اوتيسم

نقش سلامت روان در عملكرد تحصيلي نوجوانان :

سلامت روان و عملكرد تحصيلي نوجوانان رابطه بسيار تنگاتنگ با هم دارند. سلامت روان خود مقوله بسيار پيچيده و تخصصي است كه بايد هميشه خانواده ها ، كودكان و نوجوانان خود را از اين لحاظ بررسي كرده و مراقب آن ها باشند و در صورت لزوم به مركز مشاوره و روانشناسان متخصص مراجعه كنند. در اين مسير روانشناسان متخصص نوجوانان مي توانند بسيار به خانواده ها كمك كنند چرا كه آن ها با بحران هاي ويژه اين دوره آشنا بوده و مي توانند نوجوان را با مشاوره هاي خود به مسير درست هدايت كرده و والدين را كه اكثرا نسبت به روش هاي صحيح تربيتي و برخورد با نوجوانان ناآگاه هستند ، آگاه كنند. در شرايط و مواردي كه خانواده ها و حتي خود نوجوان با بحران هايي روبرو مي شوند كه بايد حتما آن ها را حل كنند و مشكل خود را برطرف كنند درصورت عدم توانايي مراجعه حضوري به مركز روانشناسي مي توانند از خدمات مشاوره تلفني و يا همچنين از خدمات جديد همچون مشاوره آنلاين استفاده كنند كه مي توانند بسيار مفيد بوده و شرايط زندگي را راحت تر كرده و ميزان افت تحصيلي و عدم اشتياق نوجوانان به تحصيل را كاهش دهند.


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/3 ساعت: 13 توسط:roga :

نحوه رفتار با كودكان بي سرپرست


روانشناسي كودكان بي سرپرست

 

كودكي و نوجواني دوران حساس از زندگي فرد است كه فرد بايد در آن دوران به شناخت و كشف استعداد هاي خود برسد تا بتواند براي آينده خود تصميم خوبي بگيرد. در اين دوران نياز به پشتيبان و سرپرست يك نياز اساسي است كه خانواده مهم ترين و بهترين گزينه است. كودكان و نوجواناني كه به دلايل مختلفي نظير آسيب هاي اجتماعي و خانوادگي مانند اعتياد ، طلاق ، فوت ، بيماري والدين و ... از زندگي در كنار خانواده محروم مي شوند و با شرايط بي سرپرست و بد سرپرست وارد جامعه مي شوند نيازمند مراقبت و ارايه خدمات روانشناسي خاصي هستند. مراقبتي كه آسيب هاي روحي و خلاء هاي هيجاني و عاطفي اين كودكان (نوجوانان) را پوشش دهد و كمك به رشد همه جانبه و پرورش استعداد هاي نهفته شان كند.

تكليف عمده نوجوان كسب هويت و استقلال است. يعني يافتن پاسخي به اين دو سوال: "من كه هستم؟" و "چه مي‌كنم؟" اين دوره را بايد دوره نقش‌آزمايي دانست، دوره‌اي كه فرد ممكن است براي تغيير شخصيت خود، رفتارها، عقايد و علايق مختلفي را مورد آزمايش قرار دهد و دست به هر كاري بزند.

كسب هويت يكي از مراحل مهم تحول رواني-اجتماعي در طول زندگي افراد است. تحول رواني اجتماعي در هر فرد طي 8 مرحله شكل مي گيرد كه از كودكي تا پيري ادامه دارد. در هر مرحله فرد با تعارضي روبرو مي شود و فرد در صورت حل موفقيت آميز  تعارض، مرحله بعدي را نيز بهتر آغاز مي كند. در هر مرحله فرد با نيرو هاي درون رواني و اجتماعي در ارتباط است و اين هر دو بر رشد و تحول فرد موثر هستند.

رشد اخلاقي،‌ تمرين، محيط  و تعادل جويي از عوامل موثر بر تحول رواني-اجتماعي هستند.

يكي از عوامل محيطي كه نقش اوليه در شخصيت افراد دارد، خانواده است. از وقتي كه كودك به رشد يافتگي اجتماعي مي رسد، خانواده و مدرسه نقش كليدي بازي مي­كنند.

بد سرپرستي و بي سرپرستي:

از آسيب ­هاي مهم خانواده، بدسرپرستي با بي ­سرپرستي است.

بي سرپرست به آن دسته از افرادي اطلاق مي شود كه بنا به دلايلي پدر و مادر خود را از دست داده اند يا اينكه والدين، آنها را رها كرده اند؛ و بد سرپرست به افرادي اطلاق مي شود كه به علل گوناگون از حمايت، مراقبت و نگهداري موثر توسط خانواده محروم بوده و مورد غفلت خانواده (جسمي يا رواني و هردو) قرار مي گيرند.

اين كودكان با مشكلات فراواني روبرو هستند. مشكلات اين كودكان نداشتن احساس امنيت و برطرف نشدن نيازهاي آنهاست. كودكاني كه در مراكز شبانه روزي هستند به دليل جابه جايي هاي مكرر از خانه به خانه ديگر و از خانه به شبانه روزي و از شبانه روزي به خانه تغيير سياست هاي مركز نگهداري، تغيير كارمندان امكانات رفاهي و تفريحي احساس بي ثباتي مي كنند. كمبود اعتماد به نفس و عدم بيان مشكلات با فرد مناسب و عدم مورد علاقه بودن از ديگر كمبودها و مشكلات روحي رفتاري اين كودكان مي باشد وجود خشونت رفتاري و بدني در بين آنها كمبود امكانات و سليقه هاي متفاوت آنها احساس محروميت از خانه و خانواده باعث بروز خشونت در بين آنها شده است. 

نحوه رفتار با كودكان بي سرپرست :

با اين كودكان نبايد طوري رفتار كرد كه احساس دلسوزي ، ترحم و تبعيض شما را متوجه شوند. بايد طوري رفتار كرد كه كودك متوجه خلاء والدينش نشود. مثلاً توجه و مهرباني بيش از اندازه ، خريدن اسباب بازي هاي متنوع ، ابراز علاقه و محبت بيش از حد ، فرق گذاشتن بين او و ساير كودكان و .. بيش از آنكه كودك را خوشحال كند مي تواند لطمات بدي بر روحيه او بگذارد.

 والدين مي توانند از مشاوران متخصص روانشناس كودك براي بهينه كردن روش هاي تربيتي كودك از طريق مشاوره حضوري و مشاوره غير حضوري مانند مشاوره تلفني استفاده كنند .


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/8/1 ساعت: 14 توسط:roga :

بيش فعالي


اختلال كم‌توجهي و بيش‌فعالي در كودكان چيست؟


اختلال‌ بيش‌ فعالي‌ كه‌ در اغلب‌ موارد با نقص‌ توجه‌ همراه‌ است، معمولاً در دوران‌ كودكي‌ بروز مي‌ كند.

 

 

مشكل بسياري از كودكان و البته نگراني بسياري از والدين فعاليت بيش از حد و عدم توانايي تمركز در كودكان است . اما ايا اگر فرزندمان اين علائم را داشت نشان دهنده اين اشت كه اختلال بيش فعالي دارد؟

 

 


كودك بيش فعال


كودكان‌ بيش ‌فعال‌ بسيار پرتحرك اند و نمي ‌توانند يك جا آرام‌ بنشينند. آنها اضافه‌ بر ناآرامي‌ بسيار زياد، نوعي‌ اضطرار و اجبار براي‌ خرابكاري‌ نيز دارند.هر چند اين كار ها را بدون قصد انجام مي دهند .

 

 

 آنان‌ اشيا را مي‌ شكنند يا پرتاب‌ مي‌ كنند. به ديگران ممكن است توهين كنند و همچنين‌ كنجكاوي‌ بسيار از خود نشان‌ مي‌ دهند. كارهاي‌ خطرناك‌ را دوست‌ دارند و ابداً احساس‌ خطر نمي ‌كنند. بنابراين‌ رفتارهايي‌ بي ‌مهابا از آنها سرمي ‌زند. برخي‌ از بزرگسالان‌ آنها را افرادي‌ بي ‌باك‌ و شجاع‌ تصور مي ‌كنند؛ در حالي‌ كه‌ اين‌ رفتارهاي‌ بي‌ مهابا نشانگر اين‌ واقعيت‌ است‌ كه‌ احساس‌ خطر واقعي - كه‌ يك‌ احساس‌ طبيعي‌ است‌ و بايستي‌ در كودكان‌ وجود داشته‌ باشد - در اين‌ بچه‌ ها وجود ندارد و يا به آن توجهي نمي كنند . بازي‌ هاي‌ خطرناك‌ را دوست دارند و علاقه‌ به‌ وسايلي‌ چون‌ كارد و چاقو و وسايل خطرناك نشانه‌ هاي‌ ديگري‌ از گرايش‌ها و رفتارهاي‌ غيرطبيعي‌ اين‌ بچه‌ هاست    . 

 

 


تشخيص اختلال بيشفعالي


تشخيص‌ اختلال‌ بيش فعالي در سنين‌ زير پنج‌ سال‌ قدري‌ مشكل‌ است زيرا امكان‌ دارد با رفتارهاي‌ طبيعي‌ و شيطنت ‌آميز كودكان‌ اشتباه‌ گرفته‌ شود. با اين ‌حال، متخصصان‌ مي‌ توانند اين‌ اختلال‌ را تشخيص‌ دهند و پيش‌ بيني‌هاي‌ لازم‌ را به‌ عمل‌ آورند . چنانچه‌ اين‌ بچه‌ها در سنين‌ كودكي‌ معالجه‌ نشوند، در دوره‌ نوجواني‌ احتمال‌ اين ‌كه‌ رفتارهاي‌ ضداجتماعي‌ داشته‌ باشند و يا دست به كار هاي خطرناك خواهند زد  و نيز حالات‌     افسردگي‌      در آنها به‌ وجود مي آيد .


مشاوره


 بنابراين‌ به‌ والدين‌ توصيه‌ مي ‌شود كه‌ حتماً در دوران‌ كودكي‌ براي‌ معالجه‌ اين‌ كودكان‌ اقدام‌ كنند    .     ميتوانند با مشاوران كودك و نوجوان و متخصصصان روانشناس كودك و نوجوان مشاوره بگيرند. ميتوان اين مشاوره در ابتدا به صورت غير حضوري مانند مشاوره تلفني باشد و در صورت حاد بودن موضوع مشاوره به صورت حضوري با مشاور متخصص روان شناس صورت گيرد .

 

 

 

 


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/7/28 ساعت: 11 توسط:roga :

بيش فعالي در كودكان چيست؟


تشخيص بيش فعالي در كودكان و نوجوانان

 

علل بيش فعالي در كودكان و نوجوانان

 

خصوصيات كودكان بيش فعال چيست ؟

 

بيش فعالي از چه سني شروع ميشود

 

ايا درماني براي بيش فعالان وجود دارد؟

 

نگرانيهاي والدين كودكان بيش فعال

 

:تنها گذاشتن اين كودكان در خانه يكي ازنگرانيهااست با وجود خطراتي كه انها را تهديد ميكند بخصوص سرك كشيدن انها در محيط اشپزخانه و بوجود امدن حوادث درد ناكي كه كم و بيش در مورد انها در اخبار حوادث و ساير شبكه هاي  اجتماعي ديده و شنيده ايم .

نگراني بعدي والدين حضور در مهمانيهاست كه با وجود شيطنت كودكان و مشكلاتي كه براي صاحب خانه و ساير مهمانها ايجاد ميكنند شب مهماني را براي والدين بسيار سخت ميكنند از انجايي كه كودكان بيش فعال سعي در جلب توجه هم دارند انرژي زيادي را از والدين ميگيرند . كودك بيش فعال با دست و پاي خود زياد بازي ميكند و به اصطلاح در جاي خود ميلولد ، همين مسئله در محيطهاي اموزشي نيز هست و معمولا كودك بيش فعال كلاس را ترك ميكند و دائم بي قراري ميكند.

نكته قابل توجه مغز پر تنش و فعال كودكان بيش فعال است. در مغز اين كودكان انتقال دهنده هاي عصبي با هورمونهاي سروتونين ، دوپامين ، نور اپي نفرين زياد سروكار دارد.

طبق تحقيقات صورت گرفته پسران سه برابر ذختران بيش فعالند و اين يك مسئله ثابت شده است پس والدين پسران بيش فعال نبايد فعاليت زياد فرزند خود را به منزله ناتواني خود در درك فرزندشان يا بي توجهي و بي احترامي فرزندانشان نسبت به خود تعبير كنند.

 

درمان كود ك بيش فعال

 

 

بدليل پيچيدگي روحيات كودكان در مان قطعي و ثابتي وجود ندارد اما والدين ويتوانند با رعايت برخي مسائل از وخيمتر شدن اوضاع جلوگيري كنند ، براي مثال هنگام صحبت كردن با كودك ارتباط چشمي خود را با او حفظ كنيد ، خود را در جاي او قرار دهيد  ، به كودك آموزش دهيد كه حواس خود را بر روي شخص گوينده متمركز كند ، درصورت درست انجام دادن وظايفي كه به او محول شده او را مورد تشويق قرار دهيد .شما ميتوانيد اين كار را بصورت بازي انجام دهيد با اصلاحاتي مانند "نگاهتو ازش برندار"يا "رادارتو روش ثابت كن"

نكته مهم بعدي رعايت رژيم غذايي ميباشد ، استفاده از مواد غذايي كافئين دار براي كودكان بيش فعال انرژي آنها را چندين برابر ميكند و اين مسئله كنترل آنها را براي والدين و اطرافيان كودك بسيارسختتر ميكند . تحقيقات بعمل آمده نشان ميدهد استفاده از سبزيجات ذر رژ يم غذايي تاثير مثبتي در رفتار كودكان بيش فعال دارد.

والدين كودكان بيش فعال هميشه نياز به راهنمايي و آموزش دارند و بايد از روانشناس كودك و نوجوان كمك بگيرند و يا به مركز مشاوره كودكان مراجعه كنند و يا حتي در مواقع ضروري با مشاوره تلفني تخصصي كودكان تماس بگيرند


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/7/23 ساعت: 11 توسط:roga :

مشاوره افت تحصيلي كودك


مدارس مهمترين مراكز آموزشي كودكان در جهان هستند

هرساله بسياري از كودكان و نوجوانان در مدارس كودكان سراسر دنيا در حال آموزش و تحصيل هستند .  مدارس بايد علاوه بر تحصيل كودكان و نوجوانان محيط هايي سرشار از آموزش هاي مناسب باشد . آموزش روش هاي مناسب زندگي ، آموزش نحوه برخورد با مسائل ، آموزش نحوه ايجاد ارتباط با ديگران ، آموزش چگونگي حل كردن مشكلات و ... از جمله مواردي هستند كه كودكان و نوجوانان بايد درمدارس ياد بگيرند.

در حال حاضر علاوه بر مدارس مهد هاي كودك نيز نقش بسيار تعيين كننده اي در آموزش و نحوه تربيت كودكان  دارند چرا كه هر چه سن فرزند شما پايين تر باشد توانايي تاثير پذيري و انعطاف پذيري در آنها بيشتر است. مهد هاي كودك بايد آموزش هاي مناسب به كودكان بدهند . اين آموزش ها بايد علاوه بر تخصصي بودن و سازگاري با فرهنگ ايراني ، بايد متناسب با سن كودكان نيز باشد.

بايد در مهد كودك ها مهارت ها را به كودكان ياد دهند. ولي نقش اصلي در تربيت فرزندان را خود والدين ايفا مي كنند . هرچند در حال حاضر به دليل مشغله هاي كاري والدين وقت كمتري را با كودكان خود سپري مي كنند ولي تاثير آنها بر رفتار فرزندشان بسيار بسيار بيشتر از مهد ها و مدارس است . كودكان والدينشان را نگاه مي كنند و از آنها تقليد مي كنند .

والدين بايد در ابتداي امر خودشان ياد بگيرند كه چگونه زندگي و رفتار كنند تا بتوانند الگو هاي مناسبي براي فرزندان خود باشند .

يكي از مواردي كه به وفور مشاهده مي شود ترك تحصيلي نوجوانان است . از جمله دلايل ترك تحصيلي دانش آموزان  مشكلات خانوادگي و مشكلات كاري نوجوانان نمي توانند ادامه تحصيل بدهند هر چند بسيار باهوش باشند.

ترس از مدرسه نيز مي تواند يكي از عوامل ترك تحصيلي باشد هرچند اين دليل مي تواند  ب راحتي با مراجعه به روانشناسان متخصص بهبود و درمان شود . خانواده ها نقش اساسي در تشويق يا دلسرد كردن فرزندشان در رفتن به مدرسه دارند.

براي داستن بيشتر در مورد اين مسائل مي توانيد از طريق مشاوره تلفني با مشاوران متخصص كودك و نوجوان در ارتباط باشد.


برچسب:
امتیاز:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/7/20 ساعت: 12 توسط:roga :

:: مطالب مشابه